VYZNÁNÍ VÍRY
PRVNÍ ODDÍL
„VĚŘÍM“
– „VĚŘÍME“
26 Když vyznáváme svou víru, začínáme slovem „Věřím“ nebo „Věříme“.
Proto dříve, než vyložíme, co je víra Církve, jak je vyznávána v Krédu,
slavena v liturgii a prožívána v praktickém zachovávání přikázání a
v modlitbě, ptáme se, co to znamená „věřit“. Víra je odpověď člověka Bohu,
který se zjevuje a sdílí a zároveň jej hojně ozařuje světlem při hledání
posledního smyslu života. Nejprve se zaměříme na toto lidské hledání (první kapitola),
pak na Boží zjevení, jímž Bůh předchází člověka (druhá kapitola), a konečně na
odpověď víry (třetí kapitola).
PRVNÍ
KAPITOLA
ČLOVĚK
JE „SCHOPEN“ BOHA
I. Touha po Bohu
355,
1701 1718
27 Touha po Bohu je vepsaná do lidského srdce,
protože člověk je stvořen Bohem a pro Boha; Bůh nepřestává člověka přitahovat k
sobě a jen v Bohu člověk nalezne pravdu a štěstí, jež neustále hledá:
„Nejvznešenější stránka lidské důstojnosti
spočívá v povolání člověka ke společenství s Bohem. Pozvání k rozhovoru,
jehož se dostává od Boha člověku, začíná již samou lidskou existencí.
Existuje-li člověk, je to jen proto, že ho Bůh z lásky stvořil a neustále z
lásky zachovává; člověk tedy žije plně podle pravdy jen tehdy, když tuto lásku
svobodně uznává a dává se svému Stvořiteli“.[1]
2095-2109 843,
2566
28 V průběhu dějin až po současnou dobu lidé
vyjadřovali své hledání Boha ve svých náboženských představách a náboženském
chování (modlitby, oběti, kulty, meditace atd.). I když v těchto
výrazových formách může být mnoho nejasného, jsou tak všeobecné, že člověk může
být definován jako bytost náboženská:
Bůh „stvořil z jednoho člověka celé lidské pokolení a dal mu bydlet všude na zemském povrchu. Předem stanovil časová období a položil hranice lidských sídel. A to proto, aby hledali Boha, zdali by se ho snad nějakým způsobem mohli dohmatat a nalézt ho. Vždyť od nikoho z nás není daleko. V něm totiž žijeme, hýbáme se a jsme“ (Sk 17,26-28).
54,
337 2567,
845 368 2123-2128 398
29 Avšak člověk může na toto „hluboké životní
spojení s Bohem“[2] zapomenout,
popřít je, dokonce je i výslovně odmítnout. Takové postoje mohou pocházet z
různých příčin:[3] ze
vzpoury proti přítomnosti zla světě, z náboženské neznalosti nebo
lhostejnosti, ze
starostí o svět a bohatství,[4] ze
špatného příkladu věřících, z myšlenkových proudů nepřátelských vůči
náboženství a konečně ze sklonu člověka hříšníka skrývat se ze strachu před
Bohem[5] a
utíkat před jeho voláním.[6]
30 „Ať se zaraduje srdce těch, kteří hledají Hospodina“ (Ž 105,3).
Jestliže člověk může na Boha zapomenout nebo ho odmítnout, Bůh přesto
nepřestává volat každého člověka a hledat ho, protože chce, aby žil a našel
štěstí. Avšak takové hledání vyžaduje od člověka veškeré úsilí jeho rozumového
nadání a jeho dobrou vůli, „upřímné srdce“ a také svědectví druhých, kteří ho
vedou při hledání Boha.
„Veliký jsi, Hospodine, a vší chvály hodný,
velikost Tvá je nevýstižná a moudrost Tvá nemůže být změřena! A tebe chváliti chce člověk, tak malá část Tvého stvoření! Člověk,
sténající pod břemenem smrtelnosti, sténající pod svědectvím svého hříchu, pod
svědectvím, že se pyšným protivíš. A přece chváliti
Tebe chce člověk, tak malá část Tvého stvoření! Ty sám povzbuzuješ člověka, aby
Tě s radostí chválil, neboť stvořil jsi nás pro sebe a nepokojné je srdce
naše, dokud nespočine v Tobě.“[7]
II. Cesty, které vedou k poznání Boha
31 Člověk, stvořený k Božímu obrazu, povolaný k tomu, aby Boha
poznával a miloval a když ho hledá, objeví určité
„cesty“, po nichž lze dojít k poznání Boha. Bývají také nazývány „důkazy Boží
existence“, ne ve smyslu důkazů, které si vyžadují přírodní vědy, nýbrž ve
smyslu „konvergentních (sbíhavých) a přesvědčivých závěrů“, které umožňují dosáhnout
opravdové jistoty.
Tyto „cesty“, jak se přiblížit Bohu,
mají za východisko stvoření: hmotný svět a lidskou osobu.
32 Svět: Vyjde-li se od
jeho pohybu, vzniku, nahodilosti, řádu a krásy světa, lze dospět k poznání
Boha, který je původcem a cílem vesmíru.
Svatý Pavel tvrdí o pohanech: „Neboť co se může o
Bohu poznat, je pro ně jasné, protože jim to Bůh (sám) zjevil. Co je totiž u
něho neviditelné – jeho věčná moc a jeho božské bytí —, to je možné už od
počátku světa poznat světlem rozumu z toho, co stvořil“ (Řím 1,19-20).[8]
A svatý Augustin: „Ptej se krásy země, moře, řídkého vzduchu, který je všude; ptej se krásy nebe... ptej se všech těchto skutečností. Všechny ti odpoví: Jen si nás prohlížej a pozoruj, jak jsme krásné. Jejich krása je jako jejich vyznání (confessio). A kdo tedy stvořil tyto tak krásné, i když pomíjivé tvory, ne-li Někdo, kdo je krásný [„pulcher“] neměnným způsobem.“[9]
851 2036 1960 355 50 159 199 2500 1730 1776,
1703 366
33 Člověk:
svou otevřeností k pravdě a kráse, svým smyslem pro mravní dobro, svou svobodou
a hlasem svého svědomí, svou touhou po nekonečnu a po štěstí se člověk ptá, zda
existuje Bůh. Tím vším vnímá známky své nehmotné duše. „Zárodek věčnosti, který
v sobě nosí a jejž nelze převést na pouhou hmotu“,[10] jeho
duše nemůže mít vlastní původ, leč v Bohu.
34 Svět i člověk dosvědčují, že nemají v sobě svůj původ, ani svůj
poslední cíl, ale že mají účast na samém Bytí, které nemá ani začátek, ani
konec. Tak může člověk těmito různými „cestami“ dospět k poznání existence
jedné skutečnosti, která je první příčinou a konečným cílem všeho a „kterou
všichni nazývají Bůh“.[11]
35 Člověk má schopnosti, které mu umožňují poznat, že existuje jeden
osobní Bůh. Aby však mohl člověk s ním navázat důvěrný vztah, Bůh se mu chtěl
zjevit a dát mu milost, aby mohl přijmout toto zjevení ve víře. Nicméně
„důkazy“ Boží existence mohou disponovat k víře a pomáhat k zjištění, že víra
není proti lidskému rozumu.
III. Poznání Boha podle Církve
36 „Svatá Církev, naše Matka, zastává a učí, že Bůh, počátek a cíl
všech věcí, může být s jistotou poznán ze stvořených věcí přirozeným světlem
lidského rozumu.“[12] Bez této
schopnosti by člověk nemohl přijmout Boží zjevení. Člověk má tuto schopnost,
protože je stvořen „k Božímu obrazu“.[13]
37 Nicméně v historických podmínkách, v nichž člověk žije, naráží na
mnoho obtíží, které mu znesnadňují poznání Boha pouhým světlem rozumu.
„Vždyť
prostě řečeno, ačkoliv lidský rozum může jen svými přirozenými silami a svým
přirozeným světlem opravdu dojít k pravému a bezpečnému poznání osobního Boha,
který se ve své Prozřetelnosti ujímá péče o svět a řídí jej, jakož i k poznání
přirozeného zákona, který Stvořitel vepsal do našich duší, nicméně týž rozum
naráží na nemalé obtíže, jež mu znesnadňují účinné a plodné používání této své
přirozené schopnosti. Vždyť pravdy, týkající se Boha a lidí absolutně převyšují
řád hmatatelných věcí, a v případech, kdy se musí vtělit v činy a utvářet
život, vyžadují sebeobětování a zřeknutí se sebe. Lidský duch se totiž ve snaze
o dosažení takových pravd dostává do potíží pod vlivem smyslů a představivosti
a také i neblahé žádostivosti pocházející z dědičného hříchu. Z toho pak
vyplývá, že si lidé snadno namluví, že je falešné nebo alespoň pochybné to, co
by nechtěli, aby bylo pravda.“[14]
38 Proto člověk potřebuje být osvícen Božím zjevením nejen o tom, co
převyšuje jeho chápání, nýbrž i „o náboženských a mravních pravdách, které samy
o sobě nejsou nedostupné rozumu, aby je za současného stavu lidstva mohli
všichni lidé poznat bez potíží, s pevnou jistotou a bez přimíšení omylů.“[15]
IV. Jak mluvit o Bohu?
39 Tím, že Církev zastává názor, že lidský rozum je schopen poznat
Boha, vyjadřuje svou důvěru, že může mluvit o Bohu ke všem lidem a také se
všemi lidmi. Toto přesvědčení je východiskem jejího dialogu s ostatními
náboženstvími, s filozofií a vědami, a také s nevěřícími a s ateisty.
40 Protože naše poznání Boha je omezené, je stejně omezená i naše řeč
o Bohu. Nemůžeme pojmenovat Boha jinak než tím, že vycházíme od tvorů a
vyjadřujeme se podle našeho omezeného lidského způsobu poznání a myšlení.
206 212,
300 370 213,
299
41 Všichni
tvorové mají určitou podobnost s Bohem, obzvláště však člověk stvořený k
Božímu obrazu a podobě. Všemožné dokonalosti tvorů (jejich pravda, dobro,
krása) zrcadlí tedy nekonečnou dokonalost Boha. Proto též můžeme mluvit o Bohu,
vycházejíce z dokonalostí jeho tvorů, „neboť z velikosti a krásy tvorstva
srovnáním lze poznat jejich Stvořitele“ (Mdr 13,5).
42 Bůh přesahuje každého tvora.
Je tedy třeba očišťovat naši řeč od všeho, co je v ní omezujícího,
obrazného a nedokonalého, abychom nesměšovali Boha „nevýslovného,
nepochopitelného, neviditelného, nepostižitelného“[16] s
našimi lidskými představami. Naše lidská slova jsou vždy nedostatečná k
vyjádření Božího tajemství.
43 Mluvíme-li takto o Bohu, naše řeč se vyjadřuje zajisté lidským
způsobem, ale zároveň se dotýká samého Boha, aniž by ho však mohla vystihnout v
jeho nekonečné jednoduchosti. Je nutno si totiž uvědomit, že „mezi Bohem a
tvorem nelze postihnout nějakou podobnost, aniž by bylo nutno mezi nimi
zaznamenat ještě větší nepodobnost“,[17] a že
„nemůžeme pochopit, jaký je Bůh, ale pouze jaký není a v jakém vztahu se
k němu nacházejí jiné bytosti“.[18]
Souhrn
44 Člověk je
svou přirozenosti i svým povoláním náboženská bytost. Protože člověk pochází od
Boha a jde k Bohu, nežije plně lidským životem, neprožívá-li svobodně svůj
vztah k Bohu.
45 Člověk je
stvořen, aby žil ve společenství s Bohem, v němž nachází své štěstí: „Až budu
celý v Tobě, už nikdy nebudu prožívat smutek a zkoušky; můj život bude dovršen,
bude-li naprosto plný Tebe.“[19]
46 Když
člověk naslouchá poselství tvorstva a hlasu vlastního svědomí, může dosáhnout
jistoty, že existuje Bůh, příčina a cíl všeho.
47 Církev
učí, že jediný a pravý Bůh, náš Stvořitel a Pán, může být s jistotou poznán
skrze svá díla, díky přirozenému světlu lidského rozumu.[20]
48 Vycházíme-li
z mnohostranné dokonalosti tvorů, odlesků nekonečně dokonalého Boha,
můžeme o Něm opravdu mluvit, i když naše omezená mluva nevyčerpá jeho
tajemství.
49 „Vždyť tvor se bez Stvořitele ztrácí“.[21] To
vysvětluje, proč se věřící cítí podněcováni Kristovou láskou k tomu, aby
přinášeli světlo živého Boha těm, kteří ho neznají nebo odmítají
[1] 2. vatikánský koncil, GS
(Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes)
19,1.
[2] 2. vatikánský koncil, GS
(Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes)
19,1
[3] Srov. 2. vatikánský koncil,
GS (Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes) , 19-21
[4] Srov. Mt
13,22
[5] Srov. Gn
3,8-10
[6] Srov. Jon
1,3
[7] Sv. Augustin, Confessiones (Vyznání) 1,1,1.
[8] Srov. Sk 14,15.17; 17,27-28;
Mdr 13,1-9.
[9] Sv. Augustin, Sermones, 241,2;
PL 38, 1134.
[10] 2. vatikánský koncil, GS
(Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes)
18,1; srov 14,2.
[11] Sv. Tomáš Akvinský, Summa theologiae,
I,2,3.
[12] 1. vatikánský koncil: DS
3004, srov. 3026; 2. vatikánský koncil, DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení
Dei Verbum) 6.
[13] Srov. Gn
1,26.
[14] Pius XII., encyklika Humani generis: DS
3875.
[15] Pius XII., encyklika Humani generis: DS
3876; srov. 1. vatikánský koncil: DS 3005; 2. vatikánský koncil, DV (Věroučná
konstituce o Božím zjevení Dei Verbum) 6; sv.
Tomáš Akvinský, Summa theologiae, I,1,1
[16] Liturgie sv. Jana
Zlatoústého, anafora.
[17] 6. lateránský koncil: DS
806.
[18] Sv. Tomáš Akvinský, Summa contra gentiles, 1,30.
[19] Sv. Augustin, Confessiones (Vyznání), 10,28,39.
[20] Srov. 1. vatikánský koncil:
DS 3026.
[21] 2. vatikánský koncil, GS
(Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes)
36.