TŘETÍ KAPITOLA
ČLOVĚK ODPOVÍDÁ BOHU
839 1819 489 59,
2570 1814-1816 2087 1102
142 Svým
zjevením „oslovuje neviditelný Bůh ze své veliké lásky lidi jako přátele a
stýká se s nimi, aby je pozval a připustil do svého společenství.“[1]
Přiměřenou odpovědí na toto pozvání je víra.
143 Vírou člověk plně
podřizuje Bohu svůj rozum i vůli. A celou svou bytostí dává svůj souhlas se
Bohu, který se zjevuje.[2]
Tuto odpověď člověka Bohu nazývá Písmo svaté „poslušnost víry“.[3]
1. ČLÁNEK
VĚŘÍM
I. Poslušnost víry
144 Poslouchat ve víře znamená svobodně se podřídit slyšenému slovu,
protože jeho pravdivost zaručuje Bůh, který je pravda sama. Vzorem této
poslušnosti, jak nám ji předkládá Písmo svaté, je Abrahám. Jejím
nejdokonalejším uskutečněním je Panna Maria.
ABRAHÁM
— „OTEC VŠECH VĚŘÍCÍCH“
145 List Židům při oslavné chvále víry předků zvláště zdůrazňuje
Abrahámovu víru: „Protože Abrahám věřil, uposlechl
(Boží) výzvy, aby se vystěhoval do země, kterou měl dostat v dědičné
držení; vystěhoval se, ačkoli nevěděl, kam jde“ (Žid 11,8).[4]
Věřil, a proto žil v zaslíbené zemi jako cizinec a poutník.[5]
Také Sára věřila, a proto mohla počít syna, který jí byl zaslíben. A konečně
Abrahám šel obětovat svého jediného syna, protože věřil.[6]
146 Abrahám tak uskutečňuje definici víry, jak ji podává list Židům:
„Víra je podstata toho, v co doufáme, je přesvědčení o věcech, které nevidíme“
(Žid 11,1). „Abrahám Bohu uvěřil, a bylo mu to uznáno za spravedlnost“ (Řím
4,3).[7]
Díky této silné víře[8]
se Abrahám stal „otcem“ všech, kdo věří (Řím 4,11.18).[9]
147 Starý zákon přináší hojná svědectví takové víry. List Židům chválí
příkladnou víru předků, kteří kvůli ní „došli uznání“ (Žid 11,2.39). Nicméně
„Bůh nám přichystal něco lepšího“: milost víry v jeho Syna Ježíše, „od něho
naše víra pochází a on ji vede k dokonalosti“ (Žid 11,40; 12,2).
MARIA
— „BLAHOSLAVENÁ, KTERÁ UVĚŘILA“
232 243,
683 424 222 969 507,
829 506 494,
2617
148 Panna Maria naplňuje poslušnost víry mnohem
dokonaleji. Maria s vírou přijala zvěstování a příslib, který jí oznámil
anděl Gabriel, když věřila, že „u Boha není nic nemožného“ (Lk 1,37)[10],
a tím, že dala svůj souhlas: „Jsem služebnice Páně, staň se mi podle tvého
slova“ (Lk 1,38). Alžběta ji pozdravila takto: „Blahoslavená, která jsi
uvěřila, že se splní to, co ti bylo řečeno od Pána“ (Lk 1,45). Pro tuto víru ji
budou oslavovat všechna pokolení.[11]
149 Mariina víra během celého jejího života až do poslední zkoušky,[12]
kdy Ježíš, její Syn, zemřel na kříži, nikdy nezakolísala. Maria nepřestávala
věřit, že „se splní“ Boží slovo. Proto Církev v Marii uctívá nejčistší
uskutečnění víry.
II. „Vím, komu jsem uvěřil“ (2 Tim 1,12)
VĚŘIT
V JEDNOHO BOHA
150 Víra je především osobní
přilnutí člověka k Bohu; a
zároveň a neodlučně je svobodným
souhlasem s celou pravdou, kterou Bůh zjevil. Křesťanská víra se liší od
víry v nějakou lidskou osobu tím, že je osobním přilnutím k Bohu a souhlasem s
pravdou, kterou zjevil. Je to dobré a správné naprosto se svěřit Bohu a
bezvýhradně věřit tomu, co říká. Bylo by lehkomyslné a klamné mít podobnou víru
v nějakého tvora.[13]
VĚŘIT
V JEŽÍŠE KRISTA, BOŽÍHO SYNA
151 Pro křesťana je víra v Boha neoddělitelně spojena s vírou v toho,
kterého Bůh poslal, „v jeho milovaného Syna“, v němž se mu zalíbilo (Mk 1,11) a
o němž nám Bůh řekl, abychom ho poslouchali.[14]
Sám Pán řekl svým učedníkům: „Věříte v Boha, věřte i ve mne“ (Jan 14,1). Můžeme
věřit v Ježíše Krista, protože on sám je Bůh, Slovo, které se stalo tělem:
„Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který spočívá v náručí Otcově, ten o něm
podal zprávu“ (Jan 1,18). Protože „viděl Otce“ (Jan 6,46), jen on ho zná a může
ho zjevit.[15]
VĚŘIT
V DUCHA SVATÉHO
152 Nelze věřit v Ježíše Krista, jestliže člověk nemá podíl na jeho
Duchu. Právě Duch svatý zjevuje lidem, kdo je Ježíš. Vždyť „jenom pod vlivem
Ducha svatého může někdo říci: „Ježíš je Pán““ (1 Kor 12,3). „Duch totiž zkoumá
všechno, i hlubiny Boží....Tak ani Boží nitro nezná nikdo, jen Duch Boží“ (1
Kor 2,10-11). Jen Bůh úplně poznává Boha. Věříme v Ducha svatého, protože je
Bůh.
Církev nepřestává vyznávat svou víru v jediného
Boha, Otce, Syna a Ducha svatého.
III. Charakteristické rysy víry
VÍRA
JE MILOST
2705 1827 90 2518 2088 1063 2465 548 812 2008 1749 2126 552 1814 1996,
2606
153 Když svatý Petr vyznává, že Ježíš je „Kristus,
Syn Boha živého“, Ježíš mu říká: „…nezjevilo ti to tělo a krev, ale můj nebeský
Otec“ (Mt 16,17).[16]
Víra je Boží dar, nadpřirozená ctnost, kterou vlévá Bůh. „K tomu, aby se nám
dostalo této víry, je potřebná předcházející a pomáhající Boží milosti a
vnitřní pomoc Ducha svatého; aby se on dotkl srdce a obrátil je k Bohu, otevřel
duchovní zrak a dal „všem, aby s radostí souhlasili s pravdou a věřili v
pravdu“.“[17]
VÍRA
JE LIDSKÝ ÚKON
154 Není možné věřit bez milosti a vnitřní pomoci Ducha svatého. Není
ovšem méně pravdivé, řekneme-li, že věřit je ryze lidský úkon. Není totiž
v rozporu ani s lidskou svobodou, ani s rozumem, věnuje-li
člověk důvěru Bohu a přijme-li pravdy, které zjevil. I v mezilidských vztazích
neodporuje naší důstojnosti věřit tomu, co nám druzí říkají o sobě a o svých
úmyslech, a důvěřovat jejich slibům (jako např. když muž a žena uzavírají sňatek),
aby se tak navázaly vzájemné vztahy. Tím méně tedy odporuje naší důstojnosti „s
vírou plně podřídit svůj rozum a svou vůli Bohu, když se zjevuje“,[18]
a tak s ním navázat důvěrný vztah.
155 Lidský rozum a vůle ve víře spolupracují s Boží milostí: „Víra je
úkon rozumu, který na rozkaz vůle, pohnuté k tomu Bohem skrze milost,
souhlasí s Božskou pravdou.“[19]
VÍRA A
ROZUM
156 Důvodem k víře není
skutečnost, že se zjevené pravdy jeví jako pravdivé a pochopitelné ve světle
našeho přirozeného rozumu. Věříme „pro autoritu samého Boha, který se zjevuje;
on se totiž nemůže mýlit, ani nás nemůže klamat“. „A přece, aby naše poslušné
podřízení se víře odpovídalo rozumu, Bůh chtěl, aby vnitřní pomoc Ducha svatého
byla doprovázena vnějšími důkazy jeho zjevení.“[20]
Tak i zázraky Krista i světců,[21]
proroctví, rozšíření a svatost Církve, její plodnost a její stálé trvání „jsou
naprosto bezpečnými znameními Božího zjevení, přizpůsobenými pro chápání všech“,
jsou to „důvody věrohodnosti“, které ukazují, že souhlas víry není „nějaké
slepé hnutí ducha“.[22]
157 Víra je jistá, jistější
než jakékoliv lidské poznání, protože má svůj základ ve slově samého Boha,
který nemůže lhát. Zajisté se zjevené pravdy mohou jevit lidskému rozumu a
zkušenosti temné, ale „jistota, kterou dává božské světlo, je větší než ta,
kterou skýtá světlo přirozeného rozumu“[23].
„Deset tisíc potíží nevytváří jedinou pochybnost.“[24]
158 „Víra se snaží pochopit“[25]:
je příznačným rysem víry, že věřící chce lépe poznat toho, v něhož uvěřil, a
lépe chápat, co on zjevil; pronikavější poznání bude opět vyžadovat větší víru
a stále vroucnější lásku. Milost víry otevírá „srdce“ (Ef 1,18) pro živé
pochopení obsahu zjevení, to je celého Božího plánu a tajemství víry,
souvislostí mezi nimi a Kristem, středem zjeveného tajemství. „Aby se i nadále
prohlubovalo porozumění Božím zjevením, týž Duch svatý stále zdokonaluje víru
svými dary.“[26] A tak
podle výroku sv. Augustina, „věřím, abych chápal, a chápu, abych lépe věřil“.[27]
1088 2089 1037,
2016 2573 2849 432,
1257 846 616 1738,
2106 283 2293
159 Víra a
věda. „I když je víra nad rozumem, nikdy nemůže být opravdový rozpor mezi
vírou a rozumem. Poněvadž tentýž Bůh, který zjevuje tajemství a sděluje víru,
vložil také do lidského ducha světlo rozumu; tento Bůh nemůže popřít sám sebe,
ani pravda nemůže odporovat pravdě.“[28]
„Když se tedy provádí metodické bádání ve všech vědních oborech skutečně
vědecky a podle mravních zásad, nebude nikdy ve skutečném rozporu věda s vírou,
protože věci světské i věci víry pocházejí od jednoho a téhož Boha. Kdo se
snaží pokorně a vytrvale zkoumat tajemství skutečnosti, ten je, třeba i
nevědomky, jakoby veden Bohem, který udržuje všechny věci a působí, že jsou to,
co jsou.“[29]
SVOBODA
VÍRY
160 Aby odpověď víry, kterou dává člověk Bohu, byla lidská, musí být
dobrovolná; „nikdo nemá být nucen k přijetí víry proti své vůli. Vždyť přece
úkon víry je už svou povahou dobrovolný.“[30]
„Bůh povolává lidi, aby mu sloužili v duchu a pravdě, takže jsou vázáni ve
svědomí, ale nejsou nuceni... To se v nejvyšší míře ukázalo na Ježíši Kristu.“[31]
Vždyť Kristus vybízel k víře a k obrácení, ale nikoho k tomu nenutil. „Vydal
svědectví pravdě, nechtěl ji však násilím vnucovat těm, kteří se proti ní
stavěli. Vždyť jeho království se neprosazuje údery meče, ale uskutečňuje se
svědectvím a nasloucháním pravdě a roste láskou, jíž Kristus povýšený na kříž
lidi k sobě přitahuje.“[32]
NEZBYTNOST
VÍRY
161 Věřit v Ježíše Krista a v toho, který ho poslal pro naši spásu, je
nezbytné k tomu, abychom byli spaseni.[33]
„Protože 'bez víry se však Bohu není možné líbit' (Žid 11,6) a stát se jeho
dětmi, nikdo bez ní nemůže být ospravedlněn a nikdo nedosáhne věčného života,
jestliže v ní 'nevytrvá až do konce' (Mt 10,22; 24,13).“[34]
VYTRVALOST
VE VÍŘE
162 Víra je nezasloužený dar, který Bůh zdarma dává člověku. Tento
neocenitelný dar nesmíme ztratit. Svatý Pavel proto klade na srdce Timotejovi,
aby „bojoval dobrý boj a měl přitom víru a dobré svědomí. Někteří lidé se ho
zbavili, a proto ztroskotali ve víře“ (1 Tim 1,18-19). Abychom žili, rostli a
vytrvali ve víře až do konce, musíme ji živit Božím slovem; musíme prosit Pána,
aby nám v ní dával růst;[35]
musí se projevovat láskou (Gal 5,6), udržovat se nadějí[36]
a musí být zakořeněna ve víře Církve.
VÍRA —
POČÁTEK VĚČNÉHO ŽIVOTA
163 Víra nám dává jako by předem zakoušet radost a světlo blaženého
patření, cíl našeho putování zde na zemi. Tehdy uvidíme Boha „tváří v tvář“ (1
Kor 13,12), „takového, jaký je“ (1 Jan 3,2). Víra je tedy již začátek věčného
života:
„Už nyní nazíráme víry jako odlesk v zrcadle, je to jako bychom již vlastnili úchvatné věci, o nichž nás víra ujišťuje, že je budeme jednoho dne zakoušet.“[37]
1124 2040 875 750 2030 1253 2719 2846 309,
1502 1006
164 Nyní však „v Boha věříme, ale dosud ho
nevidíme“ (2 Kor 5,7) a poznáváme Boha „jen jako v zrcadle, nejasně“ (1 Kor
13,12). Víra ozařovaná tím, v něhož věří, bývá často prožívána v temnotě. Víra
může být podrobena zkoušce. Zdá se, že svět, v němž žijeme, je velmi vzdálen tomu, o čem nás ujišťuje
víra; styk se zlem a utrpením, nespravedlností a smrtí odporuje radostné
zvěsti; to vše pak může zviklat naši víru a stát se pro ni pokušením.
165 V těch okamžicích se musíme obracet ke svědkům víry: K Abrahámovi, který „ačkoli už nebylo naděje, …přece
doufal a uvěřil“ (Řím 4,18); k Panně Marii, která se „ubírala cestou víry“,[38]
a dospěla až do „noci víry“,[39]
když se podílela na utrpení svého Syna a na noci jeho hrobu; a k mnoha jiným
svědkům víry. „Nesmírné je množství těch, kteří se na nás dívají! Odhoďme proto
všechno, co by nás mohlo zatěžovat, hřích, do kterého se (člověk) snadno
zaplete, a vytrvale běžme o závod, který je nám určen. Mějme oči upřeny na Ježíše:
od něho naše víra pochází a on ji vede k dokonalosti“ (Žid 12,1-2).
2. ČLÁNEK
VĚŘÍME
166 Víra je osobní úkon: je to svobodná odpověď člověka Bohu, který se
mu zjevuje. Víra však není nějaký osamocený čin. Nikdo nemůže věřit sám, tak
jako nikdo nemůže žít sám. Nikdo si sám nedal víru, tak jako si nikdo sám nedal
život. Věřící dostal víru od druhých a má ji také druhým předávat. Naše láska k
Ježíši a k lidem nás nutí mluvit s nimi o naší víře. Tak je každý věřící
článkem ve velké řetězu věřících. Nemohu věřit, aniž bych se neopíral o víru
druhých a svou vírou pomáhám druhým nést jejich víru.
167 „Věřím“ (apoštolské vyznání víry): to je víra Církve, kterou osobně
vyznává každý věřící, zvláště při křtu. „Věříme“ (nicejsko-cařihradské vyznání
víry v řeckém originále): to je víra Církve, kterou vyznávají biskupové
shromáždění na koncilu nebo liturgické shromáždění věřících v běžném
životě. „Věřím“: tak také Církev, naše Matka, odpovídá Bohu svou vírou a učí
nás říkat „Věřím“, „Věříme“.
I. „Shlédni, Pane, na víru své Církve“
168 Je to především celá Církev, která věří, a tak nese, živí a podpírá
mou víru. A je to především zase Církev, která vyznává všude Pána („Po celém
světě vyznává tě tvá Církev,“ zpíváme v Te Deum); s ní a v ní i my jsme
unášeni a vedeni, abychom vyznali „Věřím“, „Věříme“. Křtem dostáváme od Církve
víru a nový život v Kristu. V římském rituálu se ten, kdo křtí, ptá
katechumena: „Co žádáš od Boží Církve?“ odpověď zní: „Víru.“ „Co ti dá víra?“
„Věčný život.“
169 Spása pochází jen od Boha; protože ale přijímáme život víry skrze
Církev, pak je Církev naší Matkou: „Věříme v Církev jako Matku našeho nového
zrození, a ne jako by Církev byla původkyní naší spásy.“[40]
Protože je Církev naší Matkou, je také vychovatelkou naší víry.
II. Řeč víry
78 830 813 185 78,
857, 84 186
170 Nevěříme v nějaké formulace, ale ve
skutečnosti, které jsou těmito formulacemi
vyjádřené a kterých se „dotknout“ nám umožňuje právě víra. „Úkon víry
věřícího neulpívá na vyjádřeném, ale dosahuje vyjádřené skutečnosti.“[41]
Nicméně k těmto skutečnostem se přibližujeme pomocí formulací víry. Umožňují
nám vyjadřovat a předávat víru, slavit ji ve společenství, a tak se s ní stále
více ztotožňovat a hlouběji ji prožívat.
171 Církev, která je „sloupem a oporou pravdy“ (1 Tim 3,15), věrně
uchovává „víru, která byla jednou (provždy) křesťanům svěřena“ (Jud 3). Církev
uchovává v paměti Kristova slova a předává z generace na generaci apoštolské
vyznání víry. Jako matka, která učí své děti mluvit a tím i chápat a
komunikovat, i naše Matka Církev nás učí řeči víry, aby nás naučila víře
rozumět a žít ji.
III. Jen jedna víra
172 Po celá staletí, mnoha jazyky, v mnoha kulturách, kmenech a
národech Církev nepřestává vyznávat svou jedinou víru, kterou přijala od
jediného Pána a předávala skrze jeden křest; ta je totiž zakořeněna v
přesvědčení, že všichni mají jen jediného Boha a Otce.[42]
Svatý Irenej z Lyonu, svědek této víry, prohlašuje:
173 „Vždyť ačkoli je Církev rozšířena po celém světě a sahá až do všech
končin země, protože dostala od apoštolů a jejich učedníků víru..., uchovává
starostlivě toto hlásání a tuto víru a, jako by obývala jediný dům, věří jedním
a tímž způsobem, jako by měla jednu duši a jedno srdce, a hlásá pravdy víry, učí
jim a předává je jednomyslným hlasem, jako by měla jen jedna ústa.“[43]
174 „Vždyť i když jsou ve světě různé jazyky, obsah Tradice je jediný a
týž. A nemají jinou víru nebo jinou Tradici ty církve, jež jsou v Německu, ani
ty, které jsou ve Španělsku, ani ty, které jsou u Keltů (v Galii), ani ty
východní, v Egyptě, v Libyi, ani ty, které jsou ve středu světa...“[44]
„Poselství Církve je tedy věrohodné a spolehlivé, protože ukazuje celému světu
jedinou cestu spásy.“[45]
175 „Tuto víru jsme dostali od Církve a pečlivě ji uchováváme. Jako
poklad velké ceny, skrytý ve vzácné nádobě, se stále omlazuje působením Božího
Ducha a omlazuje i nádobu, ve které se skrývá.“[46]
Souhrn
176 Víra
je osobní přilnutí celého člověka k Bohu, který se zjevuje. Vyžaduje, aby
člověk rozumem i vůlí přijal zjevení, které Bůh uskutečnil svými činy i svými
slovy.
177
„Věřit“ se proto vztahuje ke dvěma věcem: k osobě a k pravdě;
k pravdě pro důvěru, kterou má člověk k osobě, jež ji dosvědčuje.
178
Nesmíme věřit v nikoho jiného, než jen v Boha, totiž Otce, Syna a Ducha
svatého.
179 Víra
je nadpřirozený Boží dar. Člověk potřebuje vnitřní pomoc Ducha svatého, aby
věřil.
180
„Věřit“ je lidský úkon, vědomý a dobrovolný, který plně odpovídá důstojnosti
lidské osoby.
181
„Věřit“ je církevní úkon. Víra Církve předchází, rodí, udržuje a živí naši
víru. Církev je Matka všech věřících. „Nikdo nemůže mít Boha Otcem, není-li
jeho Matkou Církev“.[47]
182
„Věříme všemu, co je obsaženo v Božím slově, psaném nebo předávaném, a co
Církev předkládá jako Boží zjevení“.[48]
183 Víra
je ke spáse nezbytná. Sám Pán to tvrdí: „Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude spasen;
kdo však neuvěří, bude odsouzen“ (Mk 16,16).
184
„Vírou předem vychutnáváme poznání, které nás učiní blaženými v budoucím
životě“.[49]
[1] Srov. 2. vatikánský koncil,
DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 2.
[2] Srov. 2. vatikánský koncil,
DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 5.
[3] Srov. Řím 1,5; 16,26.
[4] Srov. Gn 12,1-4.
[5] Srov. Gn 23,4.
[6] Srov. Žid 11,17.
[7] Srov. Gn 15,6.
[8] Srov. Řím 4,20.
[9] Srov. Gn 15,5.
[10] Srov. Gn 18,14.
[11] Srov. Lk 1,48.
[12] Srov. Lk 2,35.
[13] Srov. Jer 17,5-6; Ž 40,5;
146,3-4.
[14] Srov. Mk 9,7.
[15] Srov. Mt 11,27.
[16] Srov. Gal 1,15; Mt 11,25.
[17] Srov. 2. vatikánský koncil,
DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 5.
[18] 1. vatikánský koncil: DS
3008.
[19] „Credere est actus intellectus assentientis veritati divinae ex imperio
voluntatis a Deo motae per gratiam“, sv. Tomáš Akvinský, Summa thelogiae, II-II,2,9; srov. 1. vatikánský koncil: DS 3010.
[20] Srov. 1. vatikánský koncil:
DS 3009.
[21] Srov. Mk 16,20; Žid 2,4.
[22] 1. vatikánský koncil: DS
3008-3010.
[23] Sv. Tomáš Akvinský, Summa thelogiae, II-II, 171, 5, ad 3.
[24] John Henry Newman, Apologia pro vita sua.
[25] Sv. Anselm z Aosty, Proslogion, proem: PL 153, 225A.
[26] 2. vatikánský koncil, DV
(Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 5.
[27] Sv. Augustin, Sermones, 43,7,9: PL 38, 258.
[28] 1. vatikánský koncil: DS
3017.
[29] 2. vatikánský koncil, GS
(Pastorální konstituce o Církvi v dnešním světě Gaudium et spes) 36,2.
[30] 2. vatikánský koncil, DH
(Prohlášení o náboženské svobodě Dignitatis
humanae) 10; srov. CIC, kán. 748,2.
[31] 2. vatikánský koncil, DH
(Prohlášení o náboženské svobodě Dignitatis
humanae) 11.
[32] 2. vatikánský koncil, DH
(Prohlášení o náboženské svobodě Dignitatis
humanae) 11.
[33] Srov. Mk 16,16; Jan 3,36;
6,40 apod.
[34] 1. vatikánský koncil: DS
3012; srov. tridentský koncil: DS 1532.
[35] Srov. Mk 9,24; Lk 17,5;
22,32.
[36] Srov. Řím 15,13.
[37] Sv. Basil z Cesareje, Liber de Spiritu Sancto, 15,36; PG 32;
132; srov. sv. Tomáš Akvinský, Summa
theologiae, II-II, 4,1.
[38] 2. vatikánský koncil, LG
(Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium) 58.
[39] Jan Pavel II., encyklika Redemptoris Mater, 18.
[40] Faustus z Riez, De Spiritu Sancto, 1,2: CSEL 21, 104.
[41] Sv. Tomáš Akvinský, Summa theologiae, II-II, 1, 2, ad 2.
[42] Srov. Ef 4,4-6.
[43] Sv. Irenej z Lyonu, Adversus haereses, 1,10,1-2.
[44] Sv. Irenej z Lyonu, Adversus haereses, 1,10,1-2.
[45] Sv. Irenej z Lyonu, Adversus haereses, 5,20,1.
[46] Sv. Irenej z Lyonu, Adversus haereses, 3,24,1.
[47] Sv. Cyprián Kartaginský, De catholicae unitate Ecclesiae: PL 4,
503A.
[48] Pavel VI., Vyznání víry
Božího lidu, 20.
[49] Sv. Tomáš Akvinský, Compendium theologiae, 1, 2.