SLAVENÍ
KŘESŤANSKÉHO
TAJEMSTVÍ
PROČ
LITURGIE?
236 50
1066 Ve vyznání víry vyznává Církev tajemství
Nejsvětější Trojice a její milostivé rozhodnutí[1] o
celém stvoření: Otec dovrší „tajemství své vůle“ tím, že dá svého milovaného
Syna a svého svatého Ducha pro spásu světa a pro slávu svého Jména. Toto je
tajemství Kristovo,[2]
zjevené a uskutečněné v dějinách podle plánu, podle moudře uspořádaného
„opatření“, které svatý Pavel nazývá „tajemné rozhodnutí“[3] a jež
patristická tradice bude nazývat „ekonomií vtěleného Slova“ nebo „ekonomií
spásy.“
571
1067 „Toto dílo vykoupení lidstva a dokonalé oslavy
Boha, jehož předehrou byly veliké Boží skutky na lidu Starého zákona, naplnil
Kristus Pán, a to především velikonočním tajemstvím svého požehnaného utrpení,
zmrtvýchvstání a slavného nanebevstoupení. Tak „svou smrtí naši smrt zničil a
zmrtvýchvstáním obnovil život“. Neboť z boku Krista zesnulého na kříži, vzešlo
obdivuhodné tajemství celé Církve.“[4] Proto
Církev slaví v liturgii hlavně velikonoční tajemství, skrze něž Kristus naplnil
dílo naší spásy.
1068 Toto Kristovo tajemství Církev hlásá a slaví ve své liturgii, aby
jím věřící žili a vydávali o něm svědectví ve světě:
V liturgii, hlavně v nejsvětější eucharistické oběti, „se koná dílo našeho vykoupení“; tak liturgie přispívá vrcholnou měrou k tomu, aby věřící svým životem vyjadřovali a zjevovali ostatním Kristovo tajemství a skutečnou povahu pravé Církve.[5]
CO
ZNAMENÁ VÝRAZ LITURGIE?
1069 Výraz „liturgie“ znamená původně „veřejné dílo“, „služba lidu“ nebo
„služba ve prospěch lidu.“ V křesťanské tradici to znamená, že Boží lid má
účast na Božím „díle.“[6]
Kristus, náš Vykupitel a Velekněz, skrze liturgii pokračuje ve své Církvi, s ní
a skrze ni v díle našeho vykoupení.
783
1070 Výraz „liturgie“ je užíván v Novém zákoně nejen
pro slavení bohoslužeb,[7] ale
také pro hlásání evangelia[8] a pro
konání skutků lásky.[9] Ve
všech těchto případech jde o službu Bohu a lidem. Při slavení liturgie je
Církev služebnicí a obrazem svého Pána, jediného „Liturga“ (Prostředníka),[10]
protože má účast na jeho kněžském, prorockém a královském poslání (bohoslužba,
hlásání, služba lásky):
„Právem se tedy liturgie chápe jako vykonávání
kněžství Ježíše Krista. V liturgii jsou znamení, které lze vnímat smysly. Tato
znamení značí posvěcení člověka a způsobem každému z těchto znamení vlastním je
uskutečňují. Liturgie je také veškerá veřejná bohopocta, kterou koná tajemné
tělo Ježíše Krista, a to hlava i údy. Proto každé slavení liturgie je činnost
vynikajícím způsobem posvátná: je to dílo Krista kněze a jeho těla, Církve. Z
hlediska účinnosti se jí žádná jiná činnost Církve titulem ani stupněm
nevyrovná.“[11]
LITURGIE
JAKO PRAMEN ŽIVOTA
1692
1071 Kristovo dílo, liturgie, je také činností jeho Církve. Uskutečňuje a ukazuje Církev
jako viditelné znamení společenství Boha a lidí skrze Krista. Má věřící k tomu,
aby se podíleli na novém životě společenství. Vyžaduje, aby „se jí věřící
zúčastňovali uvědoměle, aktivně a s duchovním užitkem“.[12]
1072 „Posvátná liturgie nevyčerpává všechnu činnost Církve“;[13] musí
jí předcházet evangelizace, víra a obrácení; pak je schopna přinášet své plody
v životě věřících: nový život podle Ducha, zapojení do poslání Církve a službou
její jednotě.
MODLITBA
A LITURGIE
2558
1073 Liturgie je také účastí na Kristově modlitbě,
kterou se obrací k Otci v Duchu svatém. Každá křesťanská modlitba nachází
v liturgii svůj zdroj a svůj cíl. Liturgií je vnitřní člověk zakořeněn a
zakotven[14] ve
veliké lásce, jíž „nás Bůh miloval“ (Ef 2,4) ve svém milovaném Synu. To, co je
prožíváno a zniterňováno každou modlitbou „při každé příležitosti… (jak to
vnuká) Duch“ (Ef 6,18), jsou sama „podivuhodná Boží díla“.
KATECHEZE
A LITURGIE
1074 „Liturgie je vrchol, k němuž směřuje činnost Církve, a zároveň
zdroj, z něhož vyvěrá veškerá její síla.“[15] Je
tedy výsadním místem pro katechezi Božího lidu. „Katecheze má hluboké vnitřní
spojení s celou liturgickou a svátostnou činností, protože Ježíš Kristus plně
působí na přetváření lidí ve svátostech a především v Eucharistii.“[16]
774 426
1075 Liturgická katecheze je zaměřena k tomu, aby
uváděla do Kristova tajemství (je totiž „mystagogická“), neboť postupuje od
viditelného k neviditelnému, od označujícího k tomu, co je označováno, od
„svátostí“ k „tajemstvím“. Taková katecheze je záležitostí místních a
oblastních katechismů. Tento katechismus, který chce sloužit celé Církvi, v rozmanitosti
jejích obřadů a kultur,[17]
předkládá napřed, co je základní a společné pro celou Církev v oblasti
liturgie, chápané jako tajemství a jako slavení (první část); a potom sedm svátostí a svátostiny (druhá část).
PRVNÍ ODDÍL
SVÁTOSTNÁ EKONOMIE
739
1076 V den Letnic, sesláním Ducha svatého, se Církev
viditelně představila světu.[18] Dar
Ducha zahajuje nový čas „rozdávání tajemství“: čas Církve, němž Kristus
ukazuje, zpřítomňuje a sdílí své dílo spásy prostřednictvím liturgie své
Církve, „dokud on nepřijde“ (1 Kor 11,26). V tomto čase Církve Kristus nyní
žije a působí ve své Církvi a s ní novým způsobem, vlastním této nové době.
Působí prostřednictvím svátostí, a to nazývá společná Tradice Východu i Západu
„svátostnou ekonomií“; ta pak spočívá ve sdílení (nebo „rozdávání“) plodů
Kristova velikonočního tajemství při slavení „svátostné“ liturgie Církve.
Je
proto důležité vysvětlit nejprve toto „svátostné rozdávání“ (první kapitola); tím se pak jasněji
ozřejmí povaha a podstatné rysy slavení liturgie (druhá kapitola).
PRVNÍ KAPITOLA
VELIKONOČNÍ TAJEMSTVÍ V ČASE CÍRKVE
1. ČLÁNEK
LITURGIE – DÍLO
NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE
I. Otec, zdroj a cíl liturgie
492
1077 „Buď pochválen Bůh a Otec našeho Pána Ježíše
Krista, on nás zahrnul z nebe rozmanitými duchovními dary, protože jsme spojeni
s Kristem. Vždyť v něm si nás vyvolil ještě před stvořením světa, abychom byli
před ním svatí a neposkvrnění v lásce; ze svého svobodného rozhodnutí nás
předurčil, abychom byli přijati za jeho děti skrze Ježíše Krista. To proto, aby
se vzdávala chvála jeho vznešené dobrotivosti, neboť skrze ni nás obdařil
milostí ve svém milovaném Synu“ (Ef 1,3-6).
2626 2637-2638
1078 Žehnání je božský úkon, který dává život, jehož pramenem je Otec.
Jeho požehnání je zároveň slovo i dar („bene-dictio“, „eu-logia“). U člověka
tento výraz znamená klanění a odevzdání sama sebe svému Stvořiteli v
díkůvzdání.
1079 Od počátku až do konce časů je celé Boží dílo požehnáním. Od liturgického hymnu prvního stvoření až po zpěvy o
nebeském Jeruzalémě hlásají inspirovaní autoři plán spásy jako nesmírné Boží
požehnání.
1080 Na počátku Bůh žehná živým bytostem, zvláště muži a ženě. Smlouva s
Noemem a se všemi živými bytostmi obnovuje toto požehnání plodnosti, navzdory
hříchu člověka, kvůli němuž je půda „zlořečená“ (prokletá). Avšak počínaje
Abrahámem proniká božské požehnání do lidských dějin, které směřovaly ke smrti,
aby v nich podnítilo vzestup k životu, k jeho zdroji: vírou „otce věřících“,
který dostává požehnání, začínají dějiny spásy.
1081 Božská požehnání se projevují v podivuhodných událostech spásného
dosahu: narození Izáka, vyjití z Egypta (pascha a exodus), darování Zaslíbené
země, vyvolení Davida, přítomnost Boha v chrámě, očistné vyhnanství a návrat
„malého zbytku“. Zákon, proroci a žalmy, z nichž je utkána liturgie Vyvoleného
národa, připomínají tato božská požehnání a zároveň na ně odpovídají
chvalozpěvy a díkůčiněním.
1082 Boží požehnání se plně zjevuje a sdílí v liturgii Církve: Otec je
uznáván a adorován jako Zdroj a cíl všech požehnání v díle stvoření a spásy; ve
svém Slově, které se pro nás vtělilo, pro nás zemřelo a vstalo z mrtvých, nás
zahrnuje svým požehnáním a skrze ně vylévá do našich srdcí dar, v němž jsou
všechny dary: Ducha svatého.
662 1360 2627
1083 Tak je pochopitelný dvojí rozměr křesťanské
liturgie jako odpověď víry a lásky na „duchovní požehnání“, kterým nás obdařuje
Otec. Z jedné strany Církev, spojená se svým Pánem „v Duchu svatém" (Lk
10,21), děkuje Otci za „jeho nevýslovný dar“ (2 Kor 9,15) klaněním, chválou a
díkůvzdáním. Z druhé strany Církev nepřestává až do úplného dovršení
Božího plánu přinášet Otci „oběť vlastních darů“ a naléhavě prosit, aby seslal
Ducha svatého na tyto dary, na Církev samu, na věřící a na celý svět k tomu,
aby skrze společenství smrti a vzkříšení Krista Velekněze a mocí Ducha svatého
tato božská požehnání přinášela plody života
ke chvále a slávě jeho milosti (srov. Ef 1,6).
II. Kristovo dílo v liturgii
KRISTUS
OSLAVOVANÝ...
1127
1084 Kristus „sedící po pravici Otce“, odkud vylévá
Ducha svatého do svého Těla, kterým je Církev, působí nyní prostřednictvím
svátostí, jež sám ustanovil, aby udílel svou milost. Svátosti jsou vnímatelná
znamení (slova a úkony), přístupná našemu současnému chápání. Prostřednictvím
Kristova působení a Ducha svatého účinně uskutečňují milost, kterou naznačují.
1165 519
1085 Kristus v liturgii Církve znamená a uskutečňuje
hlavně své velikonoční tajemství. Během svého pozemského života Ježíš svým
učením ohlašoval a svými skutky předjímal své velikonoční tajemství. Když
přišla jeho hodina,[19]
prožívá jedinečnou událost dějin, která nepomíjí: Ježíš umírá, je pohřben,
vstává z mrtvých a sedí po pravice Otce „jednou provždy“ (Řím 6,10; Žid 7,27;
9,12). Je to skutečná událost, k níž došlo v našich dějinách, a je jedinečná:
všechny ostatní události dějin se odehrají jedenkrát a pak pominou, pohlceny
minulostí. Kristovo velikonoční tajemství však naopak nemůže zůstat pouze v
minulosti, protože Kristus svou smrtí zničil smrt. Všechno, čím Kristus je, a
všechno, co vykonal a vytrpěl pro všechny lidi, má účast na božské věčnosti, a
tím přesahuje všechny časy a je v nich přítomno. Událost kříže a zmrtvýchvstání
zůstává je něco, co stále zůstává a
přitahuje všechno k Životu.
… OD
DOB APOŠTOLSKÉ CÍRKVE…
861 858
1086 „Jako Otec poslal Krista, tak Kristus poslal
apoštoly a naplnil je Duchem svatým. Měli hlásat evangelium všemu stvoření a
zvěstovat, že nás Boží Syn svou smrtí a svým zmrtvýchvstáním vysvobodil ze
satanovy moci a od smrti a převedl do Otcova království. Hlásané dílo spásy
však měli také uskutečňovat obětí a svátostmi, které jsou ohniskem všeho
liturgického života.“[20]
1536
1087 Proto zmrtvýchvstalý Kristus uděluje apoštolům
svou moc posvěcovat, když jim dává Ducha svatého;[21] tím
se apoštolové stávají Kristovými svátostnými znameními: mocí samého Ducha
svatého předávají tuto moc svým následovníkům. Tato „apoštolská posloupnost“ je
páteří celého liturgického života Církve; je také svátostné povahy, protože je
předávána prostřednictvím svátosti kněžského svěcení.
… JE
PŘÍTOMNÝ V POZEMSKÉ LITURGII…
1137-1139 796 1373 776,
669
1088 „Aby uskutečňoval tak velké dílo“ – „rozdávání“
nebo sdílení díla spásy —, „je Kristus stále přítomen ve své Církvi, především
v liturgických úkonech. Je přítomen v mešní oběti jak v osobě sloužícího
kněze, neboť „tentýž nyní přináší oběť skrze službu kněží, který se tenkrát
obětoval na kříži“, tak zejména pod eucharistickými způsobami. Je přítomen svou
mocí ve svátostech, takže když někdo křtí, křtí sám Kristus. Je přítomen ve
svém slově: to mluví on, když se v Církvi předčítá Písmo svaté. I tehdy je
přítomen, když se Církev modlí a zpívá, jak to slíbil: „Kde jsou dva nebo tři
shromážděni v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich“ (Mt 18,20).“[22]
1089 „V tomto velkém díle, jež dokonale oslavuje Boha a posvěcuje
člověka, se Kristus vždycky spojuje se svou milovanou Nevěstou Církví. Ona
prosí svého Pána a skrze něho vzdává poctu věčnému Otci.“[23]
… JEŽ
SE PODÍLÍ NA NEBESKÉ LITURGII
1090 „Pozemská liturgie nám poskytuje něco jako předchuť účasti na
nebeské liturgii. Ta se slaví ve svatém městě Jeruzalémě, k němuž směřujeme
jako poutníci; tam sedí Kristus po Boží pravici a vykonává službu ve svatyni, v
pravém stánku. V pozemské liturgii zpíváme s celým množstvím nebeských zástupů
chvalozpěv slávy Pánu a ctíme památku svatých v naději na podíl a společenství
s nimi. Očekáváme Spasitele, našeho Pána Ježíše Krista, až se ukáže jako náš
život a my se s ním ukážeme ve slávě.“[24]
III. Duch svatý a Církev v liturgii
737 1108 798
1091 Duch svatý je v liturgii vychovatelem víry
Božího lidu, tvůrcem „Mistrovského Božího díla“, kterými jsou svátosti Nové
smlouvy. Duch chce a působí v srdci Církve, abychom žili z života vzkříšeného
Krista. Když v nás najde odpověď na víru, kterou vzbudil, nastává pravá
spolupráce. Díky ní se liturgie stává společným dílem Ducha svatého a Církve.
1092 Při tomto svátostném rozdávání Kristova tajemství Duch svatý působí
týmž způsobem jako v jiných dobách ekonomie spásy: připravuje Církev na setkání
s jejím Pánem; připomíná Krista a představuje ho víře shromáždění; zpřítomňuje
Kristovo tajemství svou proměňující mocí; a konečně Duch společenství spojuje
Církev s životem a posláním Kristovým.
DUCH
SVATÝ PŘIPRAVUJE NA PŘIJETÍ KRISTA
121 1081 762
1093 Duch svatý naplňuje ve svátostné ekonomii
předobrazy Staré smlouvy. Protože Kristova Církev byla „podivuhodně
připravována v dějinách izraelského národa a ve „Starém zákoně“,[25]
liturgie Církve uchovává jako nedílnou a nenahraditelnou část některé prvky
starozákonní bohoslužby tím, že je přijímá za své:
2585
— hlavně čtení ze
Starého zákona;
— modlitbu žalmů;
— a především
památku spásných událostí a předobrazených skutečností, které dosáhly svého naplnění v Kristově
tajemství (zaslíbení a smlouva, odchod z Egypta a velikonoční beránek,
království a chrám, vyhnanství a návrat).
128-130
1094 Právě na této harmonii dvou zákonů[26] se
rozvíjí velikonoční katecheze Pána,[27] potom
i apoštolů a církevních Otců. Tato katecheze odhaluje, co zůstávalo skryto v
liteře (doslovném znění) Starého zákona, totiž Kristovo tajemství. Nazývá se
„typologickou“, neboť odhaluje Kristovu novost od „předobrazů“ (typů), které ho
ohlašovaly skutky, slovy a symboly první smlouvy. Skrze toto nové čtení v Duchu
pravdy, které vychází od Krista, se předobrazy odhalují.[28] Tak
potopa a Noemova archa, stejně jako oblak a přechod přes Rudé moře,
předobrazovaly spásu skrze křest,[29] voda
ze skály byla předobrazem Kristových duchovních darů;[30] mana
na poušti pak předobrazem Eucharistie, „pravého chleba z nebe“.[31]
117 281
1095 Proto Církev, zvláště v adventní a postní době
a především při velikonoční vigilii, znovu čte a prožívá všechny tyto velké
události dějin spásy v „dnes“, tedy v přítomné chvíli své liturgie. To vše však
vyžaduje, aby katecheze napomáhala věřícím otevírat se tomuto duchovnímu
chápání ekonomie spásy, jak ji liturgie Církve ukazuje a dává nám ji prožívat.
840 1352 1174
1096 Židovská
liturgie a křesťanská liturgie.
Lepší poznání víry a náboženského života židovského národa, jak se ještě dnes
vyznává a žije, může napomáhat k lepšímu pochopení jistých rysů křesťanské
liturgie. Pro židy i pro křesťany je Písmo svaté podstatnou částí jejich
liturgií: skrze hlásání Božího slova, skrze odpověď na toto slovo, modlitbu
chvály a přímluvu za živé i za mrtvé, skrze dovolávání se Božího milosrdenství.
Bohoslužba slova, se svou vyhraněnou strukturou, má původ v židovské modlitbě.
Denní modlitba Církve a jiné liturgické texty a formule mají v ní své
odpovídající vzory, stejně jako samy formule našich nejúctyhodnějších modliteb,
včetně modlitby „Otče náš“. I eucharistické modlitby jsou inspirovány vzory
židovské tradice. Vztah mezi židovskou a křesťanskou liturgií, ale i rozdílnost
jejich obsahu, je zvláště patrný o velkých svátcích liturgického roku, jako
jsou Velikonoce. Křesťané i židé slaví Velikonoce: u židů jsou to Velikonoce
dějin, zaměřené do budoucnosti; u křesťanů Velikonoce dovršené smrtí a
zmrtvýchvstáním Krista, i když ještě v očekávání konečného dokonání.
1097 V liturgii Nové smlouvy je
každý liturgický úkon, zvláště slavení Eucharistie a svátostí, setkáním Krista
s Církví. Liturgické shromáždění odvozuje svou jednotu ze „společenství Ducha
svatého“, který shromažďuje Boží děti v jediném Kristově Těle. Převyšuje
lidskou, rasovou, kulturní a společenskou příbuznost.
103,
131 1154 91 1430
1098 Shromáždění se má připravovat na setkání se svým Pánem, aby bylo „lidem ochotným“.
Tato příprava srdcí je společným dílem Ducha svatého a shromáždění, zvláště
jeho služebníků. Milost Ducha svatého se snaží vzbudit víru, obrácení srdce a
plné přijetí Otcovy vůle. Toto rozpoložení je předpokladem pro přijetí jiných
milostí, nabízených při samotném slavení, a pro plody nového života, které má v
budoucnu přinést.
DUCH
SVATÝ PŘIPOMÍNÁ KRISTOVO TAJEMSTVÍ
1099 Duch a Církev spolupracují na tom, aby v liturgii představili Krista
a jeho dílo spásy. Liturgie je názornou připomínkou
tajemství spásy, zvláště v Eucharistii a analogickým způsobem v ostatních
svátostech. Duch svatý je živou pamětí Církve.[32]
1100 Boží slovo. Duch svatý
připomíná liturgickému shromáždění na prvním místě smysl událostí spásy tím, že
dává život Božímu slovu, které je hlásáno, aby bylo přijato a žito:
„Mimořádný význam má při slavení liturgie Písmo svaté. Z něho jsou vybrána čtení, která se vykládají v homilii, a žalmy, které se zpívají. Z jeho inspirace a podnětů se zrodily liturgické modlitby, orace a hymny; z něho dostávají liturgické úkony a znamení svůj význam.“[33]
117
1101 Duch svatý dává lektorům i posluchačům duchovní
chápání Božího slova, podle toho, jak je disponováno jejich srdce. Slovy, úkony
a symboly, jež vytvářejí osnovu liturgického slavení, uvádí Duch svatý věřící i
služebníky do živého vztahu s Kristem, který je Slovem a Obrazem Otce, aby
mohli dát proniknout ve svém životě tím, co slyší, nazírají a konají při
liturgické slavnosti.
1362 143
1102 „Slovo spásy víru v srdci nevěřících vzbuzuje a
v srdci věřících živí; vírou vzniká a roste shromáždění věřících.“[34]
Hlásání Božího slova není jen vyučováním: naléhá na odpověď víry, která má znamenat přisvědčení a přistoupení na
smlouvu mezi Bohem a jeho lidem. A Duch svatý uděluje milost víry, posiluje ji
a dává jí růst ve společenství. Liturgické shromáždění je především
společenstvím víry.
1103 Anamnéze. Slavení liturgie
se vždy vztahuje ke spasitelným zásahům Boha do dějin. „Toto zjevování se
uskutečňuje činy a slovy, které navzájem vnitřně souvisejí,... slova pak
hlásají tyto skutky a objasňují tajemství v nich obsažená.“[35] V
liturgii slova Duch svatý „připomíná“ shromáždění vše, co pro nás Kristus
vykonal. Podle povahy liturgických úkonů a obřadních tradic církví „činí
liturgická slavnost připomínku“ podivuhodných Božích děl více či méně
rozvinutou anamnézou. Duch svatý, který tím vzbudí paměť Církve, vyvolá pak
díkůvzdání a chválu (doxologii).
DUCH
SVATÝ ZPŘÍTOMŇUJE KRISTOVO TAJEMSTVÍ
1153 1085
1104 Křesťanská liturgie nepřipomíná pouze události,
které způsobily naši spásu; ona je zpřítomňuje. Kristovo velikonoční tajemství
se slaví, a ne jen opakuje; opakují se jednotlivé liturgické celebrace; v každé
z nich dochází k vylití Ducha svatého, který zpřítomňuje jediné Tajemství.
1105 Epikleze („svolávání-na“)
je prosba, kterou kněz naléhavě prosí Otce, aby seslal Ducha Posvětitele, aby
se obětní dary staly tělem a krví Kristovou a aby věřící, až je přijmou, aby se
také stali živou obětí Bohu.
1106 Epikleze je zároveň anamnézou
srdcem každého slavení svátostí, zvláště však Eucharistie:
2816 1375
„Ptáš se, jak se chléb stane Kristovým tělem a víno...
Kristovou krví? Já ti to řeknu: Duch svatý sestoupí a uskuteční to, co
převyšuje každé slovo a každé pomyšlení... Může ti stačit, když víš, že k tomu
dochází působením Ducha svatého týmž způsobem, jakým Pán ze Svaté Panny a
působením Ducha svatého vzal na sebe tělo sám ze sebe a sám v sobě.“[36]
1107 Proměňující síla Ducha svatého v liturgii urychluje příchod
Království a dokonání tajemství spásy. Dává nám v očekávání a v naději
skutečně předjímat plné společenství Nejsvětější Trojice. Duch, poslaný Otcem,
který vyslyší epiklezi Církve, dává život těm, kteří ho přijímají, a stává se
proto již od nynějška „závdavkem“ jejich dědictví.[37]
SPOLEČENSTVÍ
DUCHA SVATÉHO
775 1091 788
1108 Cílem poslání Ducha svatého v každé liturgické
činnosti je uvádět do společenství s Kristem a tak utvářet jeho Tělo. Duch
svatý je jako míza Otcova vinného kmene, který přináší svůj plod na
ratolestech.[38]
V liturgii dochází k nejužší spolupráci mezi Duchem svatým a Církví. On,
Duch společenství, stále zůstává v Církvi, a proto je Církev velkou svátostí
božského společenství, které shromažďuje rozptýlené Boží děti. Neoddělitelným
plodem Ducha v liturgii je společenství s Nejsvětější Trojicí a bratrské
společenství.[39]
1368
1109 Epikleze je také prosbou, aby se plně
uskutečnilo společenství shromáždění v Kristově tajemství. „Milost našeho Pána
Ježíše Krista, láska Otcova a společenství Ducha svatého“ (2 Kor 13,13) mají s
námi vždycky zůstávat a přinášet plody i mimo slavení Eucharistie. Církev tedy
prosí Otce, aby seslal Ducha svatého, který učiní ze života věřících živou oběť
Bohu: prostřednictvím duchovní přeměny ke Kristově podobě, péčí o jednotu Církve
a účastí na jejím poslání vydáváním svědectví a službou lásky.
Souhrn
1110 Církev v liturgii chválí Boha Otce
a klaní se mu jako zdroji všeho požehnání stvoření a spásy, kterým nás zahrnul
ve svém Synu, aby nám dal Ducha synovství.
1111 Kristovo dílo v liturgii je
svátostné, protože jeho tajemství spásy je v ní zpřítomněno mocí jeho Ducha
svatého; protože jeho tělo, jímž je Církev, je jako svátost (znamení a
nástroj), v níž Duch svatý rozděluje tajemství spásy; protože liturgickými
úkony se Církev putující v čase již podílí na nebeské liturgii tím, že ji
okouší.
1112 Posláním Ducha svatého v
liturgii Církve je připravovat shromáždění na setkání s Kristem; připomínat a
ukazovat Krista víře shromáždění; zpřítomňovat a aktualizovat, tedy přibližovat
novému chápání, Kristovo spásné dílo svou proměňující mocí a přispět, aby dar
společenství přinášel v Církvi plody.
2. ČLÁNEK
VELIKONOČNÍ TAJEMSTVÍ
VE SVÁTOSTECH CÍRKVE
1210
1113 Celý liturgický život se soustřeďuje okolo
eucharistické oběti a svátostí.[40] V
Církvi je sedm svátostí: křest, biřmování, Eucharistie, smíření, pomazání
nemocných, kněžství a manželství.[41] V
tomto článku se probírá, co je společné sedmi svátostem z věroučného hlediska.
Co mají společné při udělování, to bude vyloženo v druhé kapitole, zatímco tím,
co je každé z nich vlastní, se bude zabývat druhá část.
I. Kristovy svátosti
1114 „Opírajíce se o učení svatých Písem, apoštolských Tradic a o
jednomyslné smýšlení... Otců“ vyznáváme, „že všechny svátosti Nového zákona
ustanovil náš Pán, Ježíš Kristus“.[42]
512-560
1115 Ježíšova slova i skutky během jeho skrytého
života i jeho veřejné činnosti byly již spásné. Předjímaly moc jeho
velikonočního tajemství. Hlásaly a připravovaly na to, co míní darovat své
Církvi, až vše dokoná. Tajemství Kristova života tvoří základy toho, co nyní
Kristus rozděluje ve svátostech prostřednictvím služebníků své Církve, protože
„to, co bylo na našem Spasiteli viditelné, to přešlo do jeho tajemství“.[43]
1504 774
1116 Svátosti jsou „Boží veledíla“ Nové a věčné
smlouvy, „síly, které vycházejí“ z Kristova Těla,[44] stále
živého a oživujícího, jsou to zásahy Ducha svatého, působícího v jeho Těle,
jímž je Církev.
II. Svátosti Církve
120
1117 Církev skrze Ducha svatého, který ji „uvádí do veškeré
pravdy“, postupně rozpoznala tento poklad přijatý od Krista, a upřesnila
„udílení“ svátostí stejně, jako to učinila s kánonem božských Písem a učením
víry jako věrná správkyně Božích tajemství.[45] Tak
byla Církev schopna během staletí rozpoznat, že mezi jejími liturgickými obřady
je jich sedm, které jsou ve vlastním slova smyslu svátostmi ustanovenými Pánem.
1396
1118 Svátosti jsou „svátostmi Církve“ ve dvojím
významu: jsou „z ní“ a „pro ni.“ Jsou „z Církve“ proto, že ona je svátostí
Kristovy činnosti; on v ní působí díky seslání Ducha svatého. A jsou „pro
Církev“; jsou to totiž „svátosti, které vytvářejí Církev“,[46] neboť
ukazují a sdílejí lidem, především v Eucharistii, tajemství společenství s
Bohem, Láskou, Jedním ve třech osobách.
792
1119 Církev působí ve svátostech jako „kněžské
společenství“, „organicky uspořádané“,[47]
protože tvoří s Kristem-Hlavou „jakoby jedinou mystickou osobu“.[48]
Kněžský lid se křtem a biřmováním stává způsobilý slavit liturgii; na druhé
straně někteří věřící, „poznamenaní svátostí kněžství, jsou ustanoveni k tomu,
aby ve jménu Kristově řídili Církev Božím slovem a milostí“.[49]
1272,
1304 1547
1120 Služba udílená svěcením nebo služebné kněžství[50] je ve
službě křestního kněžství. Zaručuje, že ve svátostech opravdu působí Kristus
skrze Ducha svatého k prospěchu Církve. Poslání spásy, kterou Otec svěřil svému
vtělenému Synu, je svěřeno apoštolům a jejich nástupcům; ti dostávají Ježíšova
Ducha, aby působili jeho jménem a v jeho osobě.[51]
Posvěcený služebník je tedy svátostné pouto, které spojuje liturgický úkon s
tím, co říkali a konali apoštolové, a skrze ně s tím, co říkal a konal Kristus,
zdroj a základ svátostí.
849 1582
1121 Tři svátosti: křtu, biřmování a kněžství
udělují kromě milosti svátostné znamení nebo „pečeť“, skrze něž se
křesťan podílí na Kristově kněžství a je zařazen v Církvi do různých stavů a
funkcí. Toto připodobnění Kristu a Církvi, uskutečněné Duchem, je nezničitelné;[52]
zůstává v křesťanu navždy jako pozitivní dispozice pro milost, jako příslib
a záruka Boží ochrany a jako povolání k bohoslužbě a ke službě Církvi. Proto
tyto svátosti může člověk přijmout jen jednou.
III. Svátosti víry
1154 1236
1122 Kristus vyslal své apoštoly, aby bylo v jeho
jménu „hlásáno pokání, aby všem národům… byly odpuštěny hříchy“ (Lk 24,47).
„Jděte tedy, získávejte za učedníky všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i
Syna i Ducha svatého“ (Mt 28,19). Poslání křtít je tedy svátostné poslání, je
zahrnuto v poslání hlásat evangelium, protože svátost se připravuje Božím slovem a vírou, která znamená
souhlas s tímto slovem:
„Boží lid se shromažďuje nejprve slovem Boha živého... kázání slova se vyžaduje přímo při udělování svátostí; vždyť jde o svátosti víry, která se rodí ze slova a je jím živena.“[53]
1123 „Svátosti jsou určeny k posvěcování člověka, k budování Kristova
Těla a k Boží oslavě; jako znamení však mají také vzdělávací význam. Víru nejen
předpokládají, ale také ji slovy a věcmi živí, posilují a vyjadřují. Proto se
nazývají svátosti víry.“[54]
166
1205 78 1327
1124 Víra Církve předchází víru věřícího, který je
vyzýván, aby ji přijal. Když Církev slaví svátosti, vyznává víru, kterou
přijala od apoštolů. Odtud starobylé rčení: „Lex
orandi, lex credendi.“[55] Zákon
modlitby je zákonem víry, Církev věří tak, jak se modlí. Liturgie je
ustavujícím prvkem svaté a živé tradice.[56]
1125 Z tohoto důvodu nemůže služebník nebo společenství libovolně měnit
nebo upravovat žádný svátostný obřad. Ani nejvyšší církevní autorita nemůže
měnit liturgii, jak se jí zlíbí. Může to učinit jedině v poslušnosti víry a v
posvátné úctě k tajemství liturgie.
815
1126 Ostatně, vzhledem k tomu, že svátosti vyjadřují
a rozvíjejí společenství víry v Církvi, je lex
orandi jedno z podstatných měřítek dialogu, který se snaží znovu dosáhnout
jednoty křesťanů.[57]
IV. Svátosti spásy
696 1105 1084
1127 Jsou-li svátosti důstojně slaveny ve víře,
udělují milost, jejímž jsou znamením.[58] Jsou účinné, protože v nich působí sám
Kristus: on křtí, on působí ve svých svátostech, aby uděloval milost, jejímž
znamením je svátost. Otec vždycky vyslyší modlitbu Církve svého Syna, která v
epiklezi každé svátosti vyjadřuje svou víru v moc Ducha. Jako oheň proměňuje
v plameny všechno, čeho se dotkne, tak Duch svatý proměňuje v božský život
všechno, co je podrobeno jeho moci.
1257,
2003 1584
1128 Takový je význam tvrzení Církve,[59] že
svátosti působí ex opere operato
(prostým udělením), tedy z moci Kristova spásného díla, které bylo dokonáno
jednou provždy. Z toho vyplývá, že „svátost se neuskutečňuje spravedlností
člověka, který ji uděluje nebo přijímá, ale mocí Boží“.[60]
Kdykoli se slaví svátost tak, jak ji zamýšlí Církev, působí v ní a skrze ni
Kristova moc i moc jeho Ducha nezávisle na osobní svatosti toho, kdo ji
uděluje. Plody svátostí však závisí také na duchovním rozpoložení toho, kdo je
přijímá.
460
1129 Církev tvrdí, že svátosti Nové smlouvy jsou pro
věřící nutné ke spáse.[61]
„Svátostná milost“ je milost Ducha svatého, která je darována Kristem a má své
charakteristické vlastnosti u každé svátosti. Duch uzdravuje a proměňuje ty,
kteří svátosti přijímají, tak, že je připodobňuje Božímu Synu. Plodem
svátostného života je to, že Duch synovství zbožšťuje[62]
věřící tím, že je životně spojuje s jediným Synem, Spasitelem.
V. Svátosti věčného života
950 2817
1130 Církev slaví tajemství svého Pána „dokud on
nepřijde“ a dokud nebude „Bůh všechno ve všem“ (1 Kor 11,26; 15,28). Liturgie
je od apoštolské doby přitahována ke svému konci toužebným vzdycháním Ducha v
Církvi „Marana tha!“ (1 Kor 16,22).
Liturgie tak sdílí Ježíšovu touhu: „Toužebně jsem si přál jíst s vámi tohoto
beránka... dokud se nenaplní v Božím království“ (Lk 22,15-16). V Kristových
svátostech Církev již dostává závdavek svého dědictví, má již účast na věčném
životě, i když zatím ještě „očekává v blažené naději slavný příchod našeho
velikého Boha a Spasitele Ježíše Krista“ (Tit 2,13). „Duch a nevěsta volají:
„Přijď... Přijď Pane Ježíši!““ (Zj 22,17.20).
Svatý Tomáš shrnuje různé rozměry svátostného znamení takto: „Svátost je znamení připomínající minulost, totiž utrpení Páně; je znamením poukazujícím na plody, které v nás působí jeho utrpení, totiž milost; je prorockým znamením, které ohlašuje předem budoucí slávu.“[63]
Souhrn
1131 Svátosti
jsou účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená Církvi, jimiž se nám
uděluje božský život. Viditelné obřady, jimiž jsou svátosti slaveny, znamenají
a zjednávají milosti, které jsou vlastní každé svátosti. Svátosti přinášejí
plody v těch, kteří je přijímají s požadovanými předpoklady.
1132 Církev
slaví svátosti jako kněžské společenství rozčleněné v kněžství křestní a
kněžství služebné (udělované svěcením).
1133 Duch svatý
připravuje ke svátostem Božím slovem a vírou, která přijímá slovo v ochotných
srdcích. Tak mohou svátosti být posilou a výrazem víry.
1134 Ovoce
svátostného života je povahy zároveň osobní i církevní. Z jedné strany je tímto
ovocem pro každého věřícího život pro Boha v Ježíši Kristu; na druhé straně
toto ovoce znamená pro Církev růst v
lásce a v poslání vydávat svědectví.
DRUHÁ KAPITOLA
SVÁTOSTNÉ SLAVENÍ VELIKONOČNÍHO TAJEMSTVÍ
1135 Katecheze liturgie zahrnuje
především pochopení svátostné ekonomie (první
kapitola). V tomto světle se objeví novost jejího slavení. Tato kapitola se tedy bude zabývat slavením svátostí
Církve. Bude vysvětleno, co je v různých liturgických tradicích společné
slavení sedmi svátostí; co má každá z nich zvláštního, to bude předloženo
později. Tato základní katecheze slavení svátostí odpoví na první otázky, které
věřící kladou, mluví-li se o této věci:
— kdo slaví?
— jak slavit?
— kdy slavit?
— kde slavit?
1. ČLÁNEK
SLAVENÍ LITURGIE CÍRKVE
I. Kdo slaví?
1090 795
1136 Liturgie je činnost „Krista úplně celého“ (Christus totus). Ti, kdo ji slaví zde,
prostřednictvím znamení, jsou již v nebeské liturgii, kde slavení je úplným
společenstvím a svátkem.
2642
CELEBRANTI NEBESKÉ LITURGIE
1370 335 662
1137 Z jevení svatého Jana, které se čte v liturgii
Církve, nám především odhaluje, že „trůn stál v nebi a na tom trůnu (Někdo)...
seděl“ (Zj 4,2): „Pán“ (Iz 6,1).[64] A pak
tam stojí Beránek, ten zabitý (Zj 5,6):[65]
Kristus ukřižovaný a vzkříšený, jediný Velekněz pravé svatyně,[66] týž,
„který obětuje a je obětován, který dává a je dáván“.[67]
Konečně „řeka živé vody“, která pramení „zpod trůnu Božího a Beránkova“ (Zj
22,1), jeden z nejkrásnějších symbolů Ducha svatého.[68]
1138 Na službě chvály Bohu a na naplnění jeho plánu se podílejí všichni
„obnovení“ v Kristu: nebeské mocnosti,[69]
všechno stvoření (čtyři živé bytosti), služebníci Staré i Nové smlouvy
(čtyřiadvacet starců), nový Boží lid (sto čtyřiačtyřicet tisíc),[70]
zvláště mučedníci, „kteří byli zabiti pro Boží slovo“ (Zj 6,9-11), nejsvětější
Matka Boží,[71] a
konečně „tak veliký zástup, že by ho nikdo nespočítal, ze všech národů, plemen
a jazyků“ (Zj 7,9).
1139 Duch a Církev nám dávají možnost podílet se na této nebeské
liturgii, když ve svátostech slavíme tajemství spásy.
CELEBRANTI
SVÁTOSTNÉ LITURGIE
752,
1348
1372
1140 Liturgii slaví celé společenství, Kristovo Tělo spojené se svou Hlavou. „Liturgické
úkony nejsou soukromé úkony, nýbrž slavnostní projevy Církve. Církev je však
svátost jednoty. Je to svatý lid, sjednocený a uspořádaný pod vedením biskupů.
Proto tyto úkony přísluší celému tělu Církve, jsou projevem celého těla a na
celé tělo působí. Jednotlivých údů se však týkají různým způsobem podle různých
stavů, úkolů a činné účasti.“[72] Proto
„kdykoliv obřady svou povahou vyžadují, aby se konaly společně s přítomností a aktivní
účastí věřících, je třeba zdůraznit, že takový způsob má přednost v rámci
možnosti před tím, aby obřady konali jednotlivci jakoby soukromě“.[73]
1120
1141
Shromáždění, které slaví liturgii, je společenství pokřtěných, kteří „jsou svým
znovuzrozením a pomazání od Ducha svatého posvěceni na duchovní dům a svaté
kněžstvo, aby… přinášeli duchovní oběti“.[74] Toto
„všeobecné kněžství“ je kněžství Krista, jediného Kněze, na němž se podílejí
všechny jeho údy:[75]
1268
„Matka Církev si velmi přeje, aby všichni věřící byli vedeni k
plné, uvědomělé a aktivní účasti na liturgických úkonech, jak ji vyžaduje sama
povaha liturgie. K takové účasti je křesťanský lid jako „vyvolený lid,
královské kněžstvo, svatý národ, lid patřící Bohu jako vlastnictví“[76] (1 Petr
2,9) mocí křtu oprávněn i zavázán.“[77]
903 1561 1549
1142 Avšak „údy nemají všechny stejnou činnost“ (Řím
12,4). Někteří z nich jsou Bohem povolány, v Církvi a Církví, aby konaly
zvláštní službu společenství. Tito služebníci jsou vybráni a posvěceni svátostí
kněžství, kterou je Duch svatý uschopňuje k tomu, aby jednali v osobě
Krista-Hlavy, a tak sloužili všem údům Církve.[78]
Posvěcený služebník je jako „obraz“ (ikona) Krista Kněze. Služba biskupa a
kněží a jáhnů ve společenství s ním se hlavně projevuje tím, že předsedá
Eucharistii, protože svátost Církve se plně projevuje v Eucharistii.
1672
1143 Aby se usnadňovala činnost všeobecného kněžství
věřících, existují kromě toho jiné zvláštní
služby, neposvěcené svátostí kněžství, jejichž funkce je určena biskupy
podle liturgických tradic a pastorálních potřeb. „Také přisluhující, lektoři,
komentátoři a členové chrámového sboru vykonávají skutečnou liturgickou
službu.“[79]
1144 Tímto způsobem je při slavení svátostí celé shromáždění „liturgem“, každý
podle své funkce, ale „v jednotě Ducha“, který působí ve všech. „Při liturgické
slavnosti každý služebník Církve i každý věřící má v rámci své funkce konat jenom to, ale i všechno to, co mu přísluší z povahy věci a podle liturgických
předpisů“.[80]
II. Jak slavit?
1333-1340
ZNAMENÍ A SYMBOLY
1879 362,
2702 53
1145 Slavení svátostí je protkáno znameními a
symboly. Podle božské pedagogiky spásy má jejich význam své kořeny v díle
stvoření a v lidské kultuře, upřesňuje v událostech Staré smlouvy a plně se
zjevuje v Kristově osobě a díle.
1146 Znamení světa lidí.
Znamení a symboly zaujímají v lidském životě důležité místo. Člověk jako bytost
tělesná a zároveň duchová vyjadřuje a vnímá duchovní skutečnosti
prostřednictvím hmotných znamení a symbolů. Jako bytost společenská má
zapotřebí znamení a symbolů, aby mohl komunikovat s druhými prostřednictvím
řeči, gest a činů. Totéž činí i ve vztahu k Bohu.
299
1147 Bůh hovoří k člověku skrze viditelné stvoření.
Hmotný vesmír se představuje rozumu člověka, aby v něm četl stopy svého
Stvořitele.[81]
Světlo a noc, vítr a oheň, voda a země, strom i ovoce, mluví o Bohu a
symbolizují zároveň jeho velikost i jeho blízkost.
1148 Tyto vnímatelné skutečnosti, poněvadž jsou stvořené, se mohou stát
místem, na němž se projevuje Boží činnost, která posvěcuje lidi, a činnost
lidí, kteří vzdávají Bohu svou poctu. Stejně je tomu se znameními a symboly
společenského života lidí: omývání, mazání olejem, lámání chleba a pití z
jednoho kalicha může vyjadřovat posvěcující přítomnost Boha a vděčnost člověka
k jeho Stvořiteli.
843
1149 Velká náboženství lidstva dosvědčují, často
velmi působivě, kosmický a symbolický smysl náboženských obřadů. Liturgie
Církve předpokládá, přebírá a posvěcuje prvky stvoření a lidské kultury tím, že
jim udílí důstojnost jako znamení milosti, nového stvoření v Ježíši Kristu.
1335 1334
1150 Znamení
smlouvy. Vyvolený národ dostává od Boha rozpoznávací znamení a symboly, jež
charakterizují jeho liturgický život: nejsou to již jen slavení kosmických
cyklů a společenské úkony, nýbrž znamení Smlouvy, symboly velkých činů, které
vykonal Bůh pro svůj lid. Z těchto liturgických znameními Staré smlouvy je
možno připomenout obřízku, pomazání a posvěcení králů a kněží, vkládání rukou,
oběti a především Velikou noc (paschu). Církev rozpoznává v těchto znameních
předobraz svátostí Nové smlouvy.
1151 Znamení převzatá Kristem. Pán
Ježíš při svém kázání často užívá znamení stvoření, aby usnadnil chápání
tajemství Božího království.[82]
Uzdravuje, anebo dodává důrazu svému kázání hmotnými znameními nebo
symbolickými gesty.[83] Dává
nový význam faktům a znamením Staré smlouvy, zvláště odchodu Židů z Egypta a
velikonočnímu beránkovi,[84]
protože on sám je smyslem všech těchto znamení.
1152 Svátostná znamení. Po
Letnicích Duch svatý posvěcuje svou Církev prostřednictvím svátostných znamení.
Svátosti Církve neruší celé bohatství znamení a symbolů vesmíru a společenského
života, ale očišťují je a doplňují. Nadto jsou svátosti naplněním typů a
předobrazů Staré smlouvy, znamenají a uskutečňují spásu, kterou zjednal
Kristus, a předem zobrazují a předjímají nebeskou slávu.
SLOVA
A ÚKONY
1335
1153 Každé slavení svátosti je setkání Božích dětí se svým Otcem
v Kristu a v Duchu svatém a takové setkání se projeví jako dialog – skrze
úkony a slova. I když symbolické úkony jsou již samy o sobě řečí, je přesto
nutné, aby Boží slovo a odpověď víry doprovázely a oživovaly tyto úkony tak,
aby semeno Království přinášelo svůj plod v dobré půdě. Liturgické úkony
naznačují znameními to, co vyjadřuje Boží slovo: nezaslouženou Boží iniciativu
a zároveň odpověď víry jeho lidu.
103 1100
1154 Bohoslužba
slova je nedílnou částí svátostného slavení. K tomu, aby se živila víra
věřících, mají být dobře využita znamení Božího slova: kniha slova (lekcionář
nebo evangeliář), pocta, jež se jí prokazuje (průvod, okuřování, svíce), místo,
odkud je hlásáno (ambon), jeho slyšitelné a srozumitelné přednášení, homilie
celebranta, který navazuje na jeho hlásání, odpovědi shromáždění (hromadný
souhlas, rozjímavé žalmy, litanie, vyznání víry...).
1127
1155 Slova a úkony v liturgii patří neoddělitelně k
sobě ve své funkci znamení a poučování, jsou neoddělitelné i při uskutečňování
toho, co znamenají. Duch svatý nejen dává chápat Boží slovo tím, že vzbuzuje
víru, ale svátostmi také uskutečňuje Boží „veledíla“ zvěstovaná slovem; on
zpřítomňuje a sdílí dílo Otce, dokonané milovaným Synem.
ZPĚV A
HUDBA
1156 „Církevní hudební tradice představuje nedocenitelný poklad, který
vyniká nad ostatní umělecké projevy především tím, že je to bohoslužebný zpěv
vázaný na slova liturgie, a tak tvoří nezbytnou nebo integrující součást slavné
liturgie.“[85]
Skládání a zpěv inspirovaných žalmů byly již úzce spojeny s liturgickými
slavnostmi Staré smlouvy. Církev pokračuje v této tradici a rozvíjí ji:
„Když mezi sebou mluvíte, (užívejte slov) ze žalmů, chvalozpěvů a duchovních
písní; ze srdce zpívejte a hrejte Pánu“ (Ef 5,19).[86] „Kdo
zpívá, dvakrát se modlí.“[87]
2502
1157 Zpěv a hudba vykonávají svou funkci znamení tím
výrazněji, čím těsněji jsou spjaty s liturgickým děním,[88] a to
podle tří hlavních měřítek: výrazná krása modlitby, jednomyslná účast
shromáždění v určených chvílích a slavnostní ráz obřadů. Tímto způsobem se
podílejí zpěv a hudba na tom, k čemu směřují slova i liturgické úkony: k Boží
oslavě a posvěcení věřících.[89]
„Kolik slz jsem proléval, když jsem naslouchal melodiím tvých hymnů a písní, které sladce zaznívaly ve tvém chrámu! Mocné pohnutí: ty melodie vtékaly do mých uší a kapaly do mého srdce pravdu, vzbuzujíce v něm vroucí pocit zbožnosti. Dělaly mi dobře slzy, které vytékaly.“[90]
1674 1201
1158 Soulad znamení (zpěvu, hudby, slov a úkonů) je
zde tím výraznější a plodnější, čím více se vyjadřuje v kulturním bohatství, vlastním Božímu lidu, který slaví liturgii.[91] Proto
je třeba „lidový náboženský zpěv promyšleně podporovat. Jde o to, aby při
soukromých a veřejných pobožnostech i přímo při liturgických úkonech“, podle
předpisů Církve, „mohly znít hlasy věřících“.[92]
Nicméně „texty určené pro církevní zpěv ať jsou v souladu s katolickou naukou a
ať jsou vybírány především z Písma svatého a z liturgických textů“.[93]
476-477,
2129-2132
POSVÁTNÉ OBRAZY
1159 Posvátný obraz, liturgická ikona, představuje především Krista. Nemůže představovat neviditelného
a nepochopitelného Boha; vtělení Božího Syna zahájilo novou „ekonomii“ obrazů:
„Kdysi Bůh, který nemá ani tělo, ani podobu, nemohl být vůbec představován obrazem. Avšak nyní, když se dal vidět v těle a žil mezi lidmi, mohu vytvořit obraz toho, co jsem viděl z Boha... Otevřenýma očima nazíráme slávu Pána.“[94]
1160 Křesťanská ikonografie přepisuje obrazem evangelní poselství, které
Písmo svaté předává prostřednictvím slova. Obraz a slovo se navzájem osvětlují:
„Zkrátka řečeno, uchováváme nedotčené všechny církevní tradice nám předané ať písemně nebo ústně. Jedna z nich se týká též malířského znázornění obrazu, které souhlasí s hlásáním evangelijních událostí a slouží nám vhodně k potvrzení pravého, a ne příznačného vtělení Božího Slova a k jinému podobnému prospěchu. Neboť ty věci, které odkazují jedna na druhou, mají bezpochyby i reciproční význam.“[95]
1161 Všechna znamení ve slavení liturgie se vztahují ke Kristu: stejný
cíl mají i posvátné obrazy Matky Boží a svatých, protože znamenají Krista,
který je v nich oslaven. Ukazují „zástup svědků“ (Žid 12,1), kteří se i nadále
podílejí na spáse světa a s nimiž jsme spojeni, zvláště při slavení svátostí.
To, co se prostřednictvím jejich obrazů představuje naší víře, je člověk,
stvořeného „k Božímu obrazu“, konečně proměněný „k jeho podobě“,[96] a
představují se dokonce i andělé, kteří jsou též obnovení v Kristu:
„Kráčejíce královskou cestou a následujíce božsky vnuknutou nauku našich svatých Otců a Tradici katolické Církve – víme totiž, že je to tradice Ducha svatého, který v ní přebývá – stanovíme se vší jistotou a pečlivostí, že jak znázornění drahocenného a životodárného kříže, tak ctihodné a svaté obrazy, ať malované nebo v mozaice či jiném vhodném materiálu, mají být vystavovány ve svatých chrámech Božích, na posvátných nádobách a rouchách, na stěnách i na deskách, v domech i na ulicích; ať už jsou to obrazy Pána Boha a našeho Spasitele Ježíše Krista, nebo naší neposkvrněné Paní, svaté Matky Boží, svatých, andělů, všech svatých a spravedlivých.“[97]
2502
1162 „Krása a barva obrazů jsou podnětem pro mou
modlitbu. Je to svátek pro mé oči, stejně jako pohled na krajinu pobízí mé
srdce, vzdávat Bohu slávu.“[98]
Nazírání svatých obrazů, spojené s rozjímáním Božího slova a zpěvem
liturgických hymnů, zapadá do souladu znamení obřadů, takže se slavené
tajemství vrývá do paměti srdce a projeví se pak novým životem věřících.
III. Kdy slavit?
LITURGICKÁ
DOBA
512
1163
„Svatá matka Církev pokládá za svůj úkol v určité dny během roku slavit
posvátnou vzpomínku na vykupitelské dílo svého božského Ženicha. Každý týden si
připomíná zmrtvýchvstání Páně v den, který nazvala dnem Páně. Jednou v roce
slaví zmrtvýchvstání Páně spolu s jeho svatým utrpením jako největší svátek,
totiž Velikonoce. Celé Kristovo tajemství rozvíjí v ročním okruhu... Když tak
oslaví jednotlivá tajemství vykoupení, otvírá věřícím bohatství mocných činů a
zásluh svého Pána, takže je neustále v jistém smyslu zpřítomňuje, aby se s nimi
věřící setkávali a aby z nich čerpali spásnou milost.“[99]
1164 Boží lid znal již od dob mojžíšského zákona svátky ve stanovené dny,
počínaje Velikonocemi, a tak si připomínal úchvatné činy Boha spasitele,
děkoval mu za ně, udržoval vzpomínku na ně a učil nové generace řídit se podle
nich v životě. V čase Církve, mezi Velikonocemi Krista, jednou provždy
dokonanými, a mezi jejich naplněním v Božím království, je liturgie, slavená ve
stanovené dny, zcela proniknuta novostí Kristova tajemství.
2659,
2836
1343 2174-2188 1085
1165 Když Církev slaví Kristovo tajemství, je tepem
její modlitby jedno slovo: Dnes!,
ohlas modlitby, které ji naučil její Pán,[100] a
ozvěna výzvy Ducha svatého.[101] Toto
„dnes“ živého Boha, do něhož je člověk povolán vstoupit, je „hodina“ Ježíšových
Velikonoc, jež se táhne celými dějinami a je jejich stěžejním bodem:
„Život spočinul na všech
bytostech a všichni byli zaliti velkým světlem; Východ východů vpadl do vesmíru
a Ten, který byl dříve než „jitřenka“ a dříve než hvězdy, nesmrtelný a
nesmírný, velký Kristus, září na všechny bytosti víc než slunce. Proto pro nás,
kteří v něho věříme, nastává den světla, dlouhý, věčný, který už nezhasne:
mystické Velikonoce.“[102]
DEN
PÁNĚ
1166 „Podle apoštolské tradice, která má původ ode dne Kristova
vzkříšení, slaví Církev velikonoční tajemství vždy osmý den, který se právem
nazývá den Páně nebo neděle.“[103] Den
Kristova vzkříšení je zároveň „první den týdne“, připomínka prvního dne
stvoření, a „osmý den“, jímž Kristus po svém „odpočinku“ velké soboty zahajuje
den, „který učinil Pán“, „den, který nezná západu“.[104]
„Večeře Páně“ tvoří jeho střed, protože se v ní celé společenství věřících
setkává se vzkříšeným Pánem, který je zve ke své hostině:[105]
„Den Páně, den vzkříšení, den křesťanů, je naším dnem. Nazývá se dnem Páně právě kvůli tomu: protože v něm Pán vítězně vystoupil k Otci. Pohané jej nazývají dnem slunce: dobrá, i my jej rádi nazýváme tímto způsobem: dnes totiž vzešlo světlo světa, dnes se objevilo slunce spravedlnosti, jehož paprsky nám přinášejí spásu.“[106]
1167 Neděle je v pravém smyslu dnem liturgického shromáždění, dnem, kdy
se věřící shromažďují, „aby slyšeli Boží slovo a měli účast na Eucharistii. Tak
slaví památku utrpení, zmrtvýchvstání a slávy Pána Ježíše a vzdávají díky Bohu,
který je znovu zrodil, takže zmrtvýchvstáním Ježíše Krista mají živou naději“:[107]
„Ó Kriste, když rozjímáme o podivuhodných skutcích, které jsi vykonal v tento nedělní den svého svatého vzkříšení, říkáme: Požehnán buď nedělní den, protože v něm začalo stvoření... spása světa... obnova lidského pokolení… V něm zajásalo nebe i země a celý vesmír se naplnil světlem. Požehnán buď nedělní den, protože v něm byly otevřeny brány ráje, takže Adam a všichni, kteří z něho byli vypuzeni, tam mohou beze strachu vstoupit.“[108]
LITURGICKÝ
ROK
2698
1168 Nová doba vzkříšení, počínaje od velikonočního
třídení jako od svého světelného zdroje, prozařuje celý liturgický rok svým
jasem. Krok za krokem, z jedné i druhé strany tohoto pramene, je rok proměňován
liturgií. Je to skutečné „milostivé léto Páně“ (Lk 4,19). Ekonomie spásy je
činná v průběhu času, ale po svém naplnění v Ježíšových Velikonocích a po
seslání Ducha svatého závěr dějin se předem zakouší „v předchuti“ a Boží
království vstupuje do naší doby.
560 1330
1169 Proto Velikonoce
nejsou svátkem jako ty ostatní: je to „svátek svátků“, „slavnost slavností“,
stejně jako Eucharistie je svátost svátostí (velká svátost). Svatý Atanáš je
nazývá „velkou nedělí“,[109] jako
Svatý týden se na Východě nazývá „Velký týden“. Tajemství vzkříšení, v němž
Kristus zničil smrt, proniká svou mocnou energií náš starý čas, dokud mu
všechno nebude podřízeno.
1170 Na Nicejském sněmu (roku
325) se všechny církve dohodly, aby se křesťanské Velikonoce slavily v neděli,
po úplňku (14. nissanu), který nastává po jarní rovnodennosti. Úprava kalendáře
na Západě v roce 1582 (nazývaná „gregoriánská“ podle papeže Řehoře XIII.),
způsobila odstup několika dní vzhledem k východnímu kalendáři. Západní i
východní církve se dnes snaží o dohodu, aby opět slavily den Pánova vzkříšení v
týž den.
971 524
1171 Liturgický rok je rozvinutí různých hledisek
jediného velikonočního tajemství. To platí především o řadě svátků vztahujících
se k tajemství vtělení (Zvěstování, Vánoce, Zjevení Páně), které
připomínají počátky naší spásy a sdělují nám prvotiny velikonočního tajemství.
PŘIPOMÍNKA
SVĚTCŮ V LITURGICKÉM ROCE
957 2030
1172 „Při slavení ročního okruhu Kristových
tajemství uctívá svatá Církev se zvláštní láskou blahoslavenou Bohorodičku
Marii, která je nerozlučně spjata s vykupitelským dílem svého syna. V ní Církev
obdivuje a chválí nejvznešenější plod vykoupení. V ní jako v čistém obraze s
radostí nazírá to, čím sama touží a doufá zcela být.“[110]
1173 Když Církev připomíná v ročním cyklu mučedníky a ostatní svaté,
„hlásá velikonoční tajemství v těch, kteří spolu s Kristem trpěli a spolu
s ním jsou oslaveni; ukazuje věřícím jejich příklad, který všechny
přitahuje skrze Krista k Otci, a vyprošuje pro jejich zásluhy Boží dary“.[111]
DENNÍ
MODLITBA CÍRKVE
2698
1174 Kristovo tajemství, jeho vtělení a jeho Velikonoce,
které slavíme v Eucharistii, především v nedělním shromáždění, proniká do času
každého dne a přeměňuje jej prostřednictvím Denní modlitby Církve, „posvátného
officia“.[112] Toto
slavení, věrné apoštolské výzvě „neustávat v modlitbách“,[113] „je
sestaveno tak, aby Boží chvála posvětila celý průběh dne a noci“.[114] Tvoří
„veřejnou modlitbu Církve“,[115] v níž
věřící (klerici, řeholníci i laikové) vykonávají královské kněžství pokřtěných.
Je-li Denní
modlitba Církve slavena „formou schválenou“ Církví, „je to opravdu hlas samé
Nevěsty, která promlouvá k Ženichovi, ba ještě více: je to modlitba, kterou
Kristus spolu se svým Tělem přednáší Otci“.[116]
1175 Denní modlitba Církve se
má stát modlitbou všeho Božího lidu. V ní sám Kristus „pokračuje
prostřednictvím Církve ve svém kněžském úkolu“;[117] každý se jí účastní podle úlohy, kterou zastává
v Církvi, a podle okolností vlastního života: kněží, poněvadž „se věnují
posvátné službě duchovní správy“, protože jsou povoláni, „aby se úplně věnovali
modlitbě a službě slova“;[118] řeholníci a řeholnice podle charizmatu svého
života zasvěceného Bohu;[119] všichni věřící podle svých možností. „Duchovní
správcové ať se snaží o nedělích a větších svátcích konat v kostele modlitbu
hlavních částí, zejména nešpor. I laikům se doporučuje, aby se modlili posvátné
officium buď s kněžími, nebo sami společně, nebo i jednotlivě“.[120]
2700
1176 Slavit Denní modlitbu Církve vyžaduje nejen
úsilí o to, aby hlas byl v souladu se srdcem, které se modlí, nýbrž i postarat
se o „hlubší liturgické a biblické vzdělání, hlavně pokud jde o žalmy“.[121]
1378 2586
1177 Hymny a modlitby na způsob litanií v Denní
modlitbě Církve zapojují modlitbu žalmů do církevního roku tím, že zvýrazňují
symboliku denní hodiny, liturgického údobí nebo svátku, který se slaví. Kromě
toho i čtení Božího slova při každé hodince (s krátkými odpověďmi a tropáře,
jež po ní následují) a, při určitých hodinkách, četba Otců a duchovních
učitelů, odhalují hlouběji smysl slaveného tajemství, napomáhají chápat žalmy a
připravují na tichou modlitbu. Lectio
divina, při níž je Boží slovo čteno a meditováno, aby se proměnilo v
modlitbu, je tím pevně zasazena do slavení liturgie.
1178 Denní modlitba Církve, která tvoří jakési prodloužení slavení
Eucharistie, nevylučuje, nýbrž vyžaduje jako doplnění různé pobožnosti Božího
lidu, zvláště adoraci a uctívání Nejsvětější svátosti.
IV. Kde slavit?
2691 2106 586
1179 Uctívání Boha Nové smlouvy „v duchu a pravdě“
(Jan 4,24) není vázáno na žádné výlučné místo. Celá země je svatá a je svěřena
lidským dětem. Když se věřící shromáždí na jednom místě, nejdůležitější
skutečnost tvoří „živé kameny“, z nichž se staví „duchovní chrám“ (1 Petr
2,4-5). Tělo vzkříšeného Krista je duchovním chrámem, z něhož vytéká pramen
živé vody. Duchem svatým přivtěleni ke Kristu jsme právě my „chrám živého Boha“
(2 Kor 6,16).
1180 Když se neomezuje náboženská svoboda,[122]
křesťané budují stavby určené k bohoslužbě. Takové viditelné kostely nejsou
prostá místa setkání, ale znamenají a ukazují církev žijící v tom místě,
přebývání Boha mezi smířenými a s Kristem spojenými lidmi.
1181 „Dům modlitby, v němž se slaví a uchovává nejsvětější Eucharistie,
shromažďují se věřící a je uctíván přítomný Boží Syn, náš Spasitel, na obětním
oltáři za nás obětovaný na pomoc a k útěše věřících, se má skvít čistotou a má
být upravený pro modlitbu a posvátné obřady.“[123] V
tomto „Božím domě“ ryzost a harmonie znamení, které jej vytvářejí, mají
ukazovat Krista, který je přítomen a působí na tomto místě.[124]
1379 617,
1383
1182 Oltářem Nové smlouvy je kříž Páně,[125] z něhož pramení svátosti velikonočního
tajemství. Na oltáři, který je středem kostela, se zpřítomňuje pod svátostnými
znameními oběť kříže. Je také stolem hostiny Páně, k níž je lid Boží pozván.[126] V některých východních liturgiích je oltář také
symbolem hrobu (Kristus opravdu zemřel a opravdu vstal z mrtvých).
2120
1183 Svatostánek v kostelích má být umístěn „na velmi vznešeném místě s největší poctou“.[127] „Ušlechtilý vzhled, umístění a bezpečnost
eucharistického svatostánku“[128] mají napomáhat adoraci Pána, který je skutečně
přítomen v Nejsvětější svátosti oltářní.
1241 103 2717
Posvátné křižmo (myron), jehož pomazání je svátostným znamením
pečeti-daru Ducha svatého, se tradičně uchovává a uctívá na bezpečném místě v
kostele. Tam se může uložit i olej katechumenů a olej nemocných.
1184 Stolec (katedra) pro biskupa nebo sedadlo pro kněze „má
naznačovat, že jeho úkolem je předsedat shromáždění a řídit modlitbu“.[129]
Ambon: „Důstojnost Božího slova vyžaduje, aby v kostele bylo vhodné místo, z
něhož se Boží slovo hlásá a k němuž se přirozeně obrací pozornost věřících.“[130]
1185 Shromáždění Božího lidu
má svůj počátek ve křtu; kostel tedy má mít místo pro slavení křtu (baptisterium) a napomáhat ke
vzpomínce na křestní sliby (svěcená voda).
Obnova křestního
života vyžaduje pokání. Kostel má
tedy sloužit k projevům lítosti a k přijetí odpuštění; to vyžaduje, aby v
něm bylo místo vhodné k přijetí kajícníků.
Kostel má být také
prostor, který vybízí k usebranosti a k tiché modlitbě, která prodlužuje velkou
modlitbu Eucharistie a dává jí proniknout do nitra.
1130
1186 A konečně kostel má eschatologický význam. Aby
člověk vstoupil do Božího domu, musí překročit práh, symbol přechodu ze světa zraněného hříchem do světa nového života,
k němuž jsou povoláni všichni lidé. Viditelný kostel je symbolem otcovského
domu, k němuž putuje Boží lid a kde Otec „jim setře každou slzu z očí“ (Zj
21,4). Proto je také kostel domem všech Božích dětí, otevřeným a připraveným je
přijmout.
Souhrn
1187 Liturgie je dílem celého Krista,
Hlavy i Těla. Náš Velekněz ji slaví nepřetržitě v nebeské liturgii, s Matkou
Boží, apoštoly, všemi svatými a s množstvím lidí, kteří již vstoupili do
království.
1188 Při slavení liturgie je celé
shromáždění „liturgem“, každý podle vlastní funkce. Křestní kněžství je
kněžství celého Kristova Těla. Nicméně někteří věřící jsou posvěceni svátostí
kněžství, aby představovali Krista jako hlavu tohoto Těla.
1189 Slavení liturgie užívá znamení a
symbolů vztahujících se ke stvoření (světlo, voda, oheň), k lidskému životu
(omývání, mazání olejem, lámání chleba), k dějinám spásy (obřady Velikonoc).
Tyto vesmírné prvky, tyto lidské obřady, tato vzpomínková gesta na Boha,
zařazená do světa víry a uchopená mocí Ducha svatého, se stávají nositeli spásy
a posvěcení, jež vykonal Kristus.
1190 Bohoslužba slova je nedílnou
součástí slavení. Význam slavení je vyjadřován Božím slovem, jež se hlásá, a
horlivostí víry, která na ně odpovídá.
1191 Zpěv a hudba jsou úzce spojeny
s liturgickým děním. Měřítka jejich správného užívání jsou: výrazná krása
modlitby, jednomyslná účast shromáždění a posvátný ráz slavení.
1192 Posvátné obrazy v našich kostelích
a v našich domech mají probouzet a živit naši víru v Kristovo tajemství. Skrze
obraz Krista a jeho děl spásy se klaníme jemu samotnému. Skrze posvátné obrazy
Matky Boží, andělů a svatých uctíváme osoby, které jsou na nich zobrazeny.
1193 Neděle, „den Páně“, je hlavním
dnem slavení Eucharistie, protože je to den vzkříšení. Je to v pravém smyslu
den liturgického shromáždění, den křesťanské rodiny, den radosti a pracovního
odpočinku. Je to „základ a jádro celého liturgického roku“.[131]
1194 Církev „rozvíjí v ročním okruhu
celé Kristovo tajemství, a to od jeho vtělení a narození až k jeho
nanebevstoupení, k Letnicím a k očekávání blaživé naděje a příchodu Páně“.[132]
1195 Církev na zemi ukazuje, že je
spojena s nebeskou liturgií tím, že připomíná svaté, na prvním místě Matku
Boží, pak apoštoly, mučedníky a ostatní svaté, ve stanovené dny liturgického
roku; oslavuje Krista, protože dovršil spásu ve svých oslavených údech; jejich
příklad ji pobízí na pouti k Otci.
1196 Věřící, kteří slaví Denní modlitbu
Církve, se spojují s Kristem, naším Veleknězem, prostřednictvím modlitby žalmů,
rozjímání Božího slova, modlitby hymnů a požehnání, aby byli přidruženi k jeho
neustálé a všeobecné modlitbě, která oslavuje Otce a vyprošuje dar Ducha
svatého pro celý svět.
1197 Kristus je pravý Boží chrám,
„místo, na němž přebývá jeho sláva“; i křesťané se Boží milostí stávají chrámy
Ducha svatého, živými kameny, z nichž se buduje Církev.
1198 V pozemských poměrech Církev
potřebuje místa, kde by se společenství mohlo shromáždit: naše viditelné
kostely, svatá místa, obrazy Svatého města, nebeského Jeruzaléma, do něhož
putujeme jako poutníci.
1199 V těchto kostelích slaví
Církev veřejné bohoslužby k oslavě
Nejsvětější Trojice, naslouchá Božímu slovu, zpívá své chvalozpěvy, modlí se,
přináší oběť Krista svátostně přítomného ve shromáždění. Tyto kostely jsou kromě
toho místa usebranosti a osobní modlitby.
2. ČLÁNEK
LITURGICKÉ ODLIŠNOSTI A
JEDNOTA TAJEMSTVÍ
LITURGICKÉ
TRADICE A VŠEOBECNOST CÍRKVE
2625
1200 Boží církve, od prvotní obce v Jeruzalémě až do
slavného příchodu (parusie), věrné apoštolské víře, slaví na všech místech
totéž velikonoční tajemství. Tajemství slavené v liturgii je jedno, avšak
formy, jimiž se slaví, jsou různé.
835 1674 1158 2663
1201 Kristovo tajemství je tak nevyčerpatelně
bohaté, že žádná liturgická tradice je nemůže beze zbytku vyjádřit. Dějiny
růstu a rozvoje těchto obřadů dosvědčují, jak se obdivuhodně doplňují. Když
místní církve žily tyto liturgické tradice ve vzájemném společenství víry a ve
svátostech víry, vzájemně se obohacovaly a rostly ve věrnosti Tradici a poslání
společnému pro celou Církev.[133]
1937 814
1202 Různé liturgické tradice vznikly právě proto,
aby napomáhaly poslání Církve. Církve téže zeměpisné a kulturní oblasti dospěly
ke slavení Kristova tajemství zvláštními projevy, příznačnými pro tamní
kulturu: v tradici „pokladu víry“ (2 Tim 1,14), v liturgickém symbolismu,
v uspořádání bratrského společenství, v teologickém chápání tajemství a
v různých způsobech svatosti. Tímto způsobem Kristus, světlo a spása všech
národů, je představen národu a kultuře skrze liturgický život jedné církve,
která je k nim poslána a v nichž je zakořeněna. Církev je všeobecná: může tedy
pojmout do své jednoty všechna ryzí bohatství kultur, a to tím, že je očistí.[134]
1203 Liturgické tradice nebo
obřady, které se nyní v Církvi užívají, jsou: latinský obřad (hlavně římský,
ale také obřady některých místních církví, jako ambroziánský obřad nebo obřad
některých řeholních řádů), byzantský, alexandrijský nebo koptský, syrský,
arménský, maronitský a chaldejský obřad. „Posvátný sněm, věrný Tradici,
prohlašuje, že svatá Matka Církev přiznává všem právoplatně uznaným ritům
stejné právo a stejnou úctu, a že chce, aby byly v budoucnu zachovány a
všemožně podporovány“.[135]
LITURGIE
A KULTURY
2527 854,
1232 2684
1204 Slavení liturgie má tedy odpovídat duchu a
kultuře různých národů.[136] Aby
tajemství Krista bylo „oznámeno všem národům, aby ho s vírou poslušně přijaly“
(Řím 16,26), musí být hlásáno, slaveno a prožíváno ve všech kulturách tak, aby
jím nebyly potlačovány, nýbrž aby se jim skrze ně dostalo nového uznání a byly
přivedeny k rozkvětu.[137] Právě
s pomocí a prostřednictvím své vlastní lidské kultury, přijaté a proměněné
Kristem, má množství Božích dětí přístup k Otci, aby ho oslavovalo v jednom
jediném Duchu.
1125
1205 „V liturgii, a obzvláště v liturgii svátostí,
je jedna část neměnná, protože je
božského ustanovení, jehož je Církev strážkyní, jsou však části, které se mohou měnit; a zde má Církev moc a někdy i
povinnost přizpůsobit je kulturám nedávno evangelizovaných národů.“
1206 „Liturgická rozmanitost může být zdrojem obohacení, ale může také
vyvolávat napětí, vzájemné nepochopení a dokonce i rozkoly. Je jasné, že
rozmanitost v této oblasti nesmí škodit jednotě. Nemůže se projevovat jinak než
ve věrnosti společné víře, svátostným znamením, která Církev přijala od Krista,
a ve věrnosti hierarchickému společenství. Přizpůsobení kulturám vyžaduje také
obrácení srdce a – je-li to nutné – rozchod se starobylými zvyky,
neslučitelnými s katolickou vírou.“[138]
Souhrn
1207 Je vhodné, aby se slavení
liturgie snažilo nalézt vyjádření v kultuře národa, do něhož je Církev
začleněna, aniž by se stalo na ní závislým. Z druhé strany sama liturgie
vytváří a ztvárňuje kultury.
1208 Rozmanité liturgické tradice
nebo rity, právoplatně uznané, protože vyznačují ukazují a sdělují totéž
Kristovo tajemství, jsou projevem všeobecnosti Církve.
1209 Měřítko, které zaručuje
jednotu v mnohotvárnosti liturgických tradic, je věrnost apoštolské Tradici,
totiž společenství ve víře a ve svátostech přijatých od apoštolů, společenství,
které je vyznačeno a zaručeno apoštolskou posloupností.
[1] Srov. Ef 1,9.
[2] Srov. Ef 3,4.
[3] Srov. Ef 3,9.
[4] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 5.
[5] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 2.
[6] Srov. Jan 17,4.
[7] Srov. Sk 13,2; Lk 1,23.
[8] Srov. Řím 15,16; Fil
2,14-17.30.
[9] Srov. Řím 15,27; 2 Kor 9,12;
Fil 2,25.
[10] Srov. Žid 8,2.6.
[11] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 7.
[12] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 11.
[13] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 9.
[14] Srov. Ef 3,16-17.
[15] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 10.
[16] Jan Pavel II., Apoštolská
ehortace Catechesi tradendae, 23.
[17] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 3-4.
[18] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 6; také 2. vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen gentium), 2.
[19] Srov. Jan 13,1; 17,1.
[20] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 6.
[21] Srov. Jan 20,21-23.
[22] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 7.
[23] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 7.
[24] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 7; srov. také 2. vatikánský koncil, LG (Věroučná konstituce o
Církvi Lumen gentium), 50.
[25] 2. vatikánský koncil, LG
(Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 2.
[26] Srov. 2. vatikánský koncil,
DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 14-16.
[27] Srov. Lk 24,13-49.
[28] Srov. 2 Kor 3,14-16.
[29] Srov. 1 Petr 3,21.
[30] Srov. 1 Kor 10,1-6.
[31] Srov. Jan 6,32.
[32] Srov. Jan 14,26.
[33] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 24.
[34] 2. vatikánský koncil, PO
(Dekret o službě a životě kněží Presbyterorum
ordinis), 4.
[35] 2. vatikánský koncil, DV
(Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 2.
[36] Sv. Jan Damašský, De fide orthodoxa, 4.13: PG 94, 1142A.
[37] Srov. Ef 1,14; 2 Kor 1,22.
[38] Srov. Jan 15,1-17; Gal 5,22.
[39] Srov. 1 Jan 1,3-7.
[40] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 6.
[41] Srov. 2. lyonský koncil: DS
860; Florentský koncil: DS 1310; Tridentský koncil: DS 1601.
[42] Tridentský koncil: DS
1600-1601.
[43] Sv. Řehoř Veliký, Sermones, 74, 2: PL 54, 398A.
[44] Srov. Lk 5,17; 6,19; 8,46.
[45] Srov. Mt 13,52; 1 Kor 4,1.
[46] Sv. Augustin, De civitate Dei, 22,17; srov. sv. Tomáš
Akvinský, Summa theologiae, III,64,2,
ad 3.
[47] 2. vatikánský koncil, LG
(Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 11.
[48] Pius XII., encyklika Mystici Corporis.
[49] 2. vatikánský koncil, LG
(Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 11.
[50] Srov. 2. vatikánský koncil,
LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 10.
[51] Srov. Jan 20,21-23; Lk
24,47; Mt 28,18-20.
[52] Tridentský koncil: DS 1609.
[53] 2. vatikánský koncil, PO
(Dekret o službě a životě kněží Presbyterorum
ordinis), 4.
[54] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 59.
[55] Anebo: Legem credendi lex statuat
supplicandi“, podle Prospera Akvitánského, Epistulae,
217 (V. století): PL 45, 1031.
[56] Srov. 2. vatikánský koncil,
DV (Věroučná konstituce o Božím zjevení Dei
Verbum) 8.
[57] 2. vatikánský koncil, UR
(Dekret o ekumenismu Unitatis
redintegratio) 2 a 15.
[58] Srov. Tridentský koncil: DS
1605 a 1606.
[59] Srov. Tridentský koncil: DS
1608.
[60] Sv. Tomáš Akvinský, Summa theologiae, III, 68, 8.
[61] Srov. Tridentský koncil: DS
1604.
[62] Srov. 2 Petr 1,4.
[63] Sv. Tomáš Akvinský, Summa theologiae, III, 60, 3.
[64] Srov. Ez 1,26-28.
[65] Srov. Jan 1,29.
[66] Srov. Žid 4,14-15; 10,19-21;
atd.
[67] Liturgie sv. Jana
Zlatoústého, anafora.
[68] Srov. Jan 4,10-14; Zj 21,6.
[69] Srov. Zj 4-5; Iz 6,2-3.
[70] Srov. Zj 7,1-8; 14,1.
[71] Žena: srov. Zj 12; Nevěsta
Beránkova: srov. Zj 21,9.
[72] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 26.
[73] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 27.
[74] 2. vatikánský koncil, LG
(Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 10.
[75] Srov. 2. vatikánský koncil,
LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 10; 34; také 2. vatikánský koncil, PO (Dekret o službě a životě
kněží Presbyterorum ordinis), 2.
[76] Srov. 1 Petr 2,4-5.
[77] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 14.
[78] Srov. 2. vatikánský koncil,
PO (Dekret o službě a životě kněží Presbyterorum
ordinis), 2 a 15.
[79] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 29.
[80] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 28.
[81] Srov. Mdr 13,1; Řím 1,19-20;
Sk 14,17.
[82] Srov. Lk 8,10.
[83] Srov. Jan 9,6; Mk 7,33-35;
8,22-25.
[84] Srov. Lk 9,31; 22,7-20.
[85] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 112.
[86] Srov. Kol 3,16-17.
[87] Srov. sv. Augustin, Enarratio in Psalmos, 72,1.
[88] Srov. 2. vatikánský koncil,
SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 112.
[89] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 112.
[90] Sv. Augustin, Confessiones (Vyznání), 9,6,14.
[91] Srov. 2. vatikánský koncil,
SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 119.
[92] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 118.
[93] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 121.
[94] Sv. Jan Damašský, De sacris imaginibus orationes, 1,16: PG
96, 1245A.
[95] 2. nicejský koncil: Concilliorum oecumenicorum decreta, 111.
[96] Srov. Řím 8,29; 1 Jan 3,2.
[97] 2. nicejský koncil: DS 600.
[98] Sv. Jan Damašský, De sacris imaginibus orationes, 1,27: PG
94, 1268B.
[99] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 102.
[100] Srov. Mt 6,11.
[101] Srov. Žid 3,7-4,11; Ž 95,7.
[102] Sv. Hippolit Římský, De paschate, 1-2.
[103] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 106.
[104] Byzantská liturgie.
[105] Srov. Jan 21,12; Lk 24,30.
[106] Sv. Jeroným, In die dominica Paschae homilia: CCL 78,
550, 52.
[107] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 106.
[108] Fanqith, Syrsko-antiochijské
officium, svazek 6, první letní část, str. 193 b.
[109] Sv. Atanáš Alexandrijský, Epistula festivalis, 329: PG 26, 1366A..
[110] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 103.
[111] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 104; srov. tamtéž, 108 a 111.
[112] Srov. 2. vatikánský koncil,
SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 83-101.
[113] Srov. 1 Sol 5,17; Ef 6,18.
[114] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 84.
[115] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 98.
[116] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 84.
[117] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 83.
[118] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 86; také 2. vatikánský koncil, PO (Dekret o službě a životě
kněží Presbyterorum ordinis), 5.
[119] Srov. 2. vatikánský koncil,
SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 98.
[120] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 100.
[121] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 90.
[122] Srov. 2. vatikánský koncil,
DH (Prohlášení o náboženské svobodě Dignitatis
humanae) 4.
[123] 2. vatikánský koncil, PO
(Dekret o službě a životě kněží Presbyterorum
ordinis), 5; srov. také 2. vatikánský koncil, SC (Konstituce o posvátné
liturgii Sacrosanctum concilium)
122-127.
[124] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 7.
[125] Srov. Žid 13,10.
[126] Srov. Všeobecné pokyny k
Římskému misálu, 259.
[127] Pavel VI., encyklika Mysterium fidei.
[128] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 128.
[129] Všeobecné pokyny k Římskému
misálu, 271.
[130] Všeobecné pokyny k Římskému
misálu, 272.
[131] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 106.
[132] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium) 102.
[133] Srov. Pavel VI., Apoštolská
exhortace Evangelii nuntiandi, 63-64.
[134] Srov. 2. vatikánský koncil,
LG (Věroučná konstituce o Církvi Lumen
gentium), 23; také 2. vatikánský koncil, UR (Dekret o ekumenismu Unitatis redintegratio) , 4.
[135] 2. vatikánský koncil, SC
(Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium), 4.
[136] Srov. 2. vatikánský koncil,
SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum
concilium), 37-40.
[137] Srov. Jan Pavel II., Apoštolská
exhortace Catechesi tradandae, 53.
[138] Jan Pavel II., Apoštolská
exhortace Vicesimus quintus annus,
16; srov. 2. vatikánský koncil, SC (Konstituce o posvátné liturgii Sacrosanctum concilium) 21.